چرخ تولید در پاییز سرعت گرفت

بررسی آمارهای تولید تا پایان پاییز امسال نشان‌دهنده افزایش حجم تولید لوازم خانگی نسبت به مدت مشابه سال پیش است. تولید ماشین لباسشویی بیش از ۵۹ درصد، تولید تلویزیون بیش از ۵۷ درصد و تولید یخچال و فریزر نیز بیش از ۲۸ درصد رشد داشته است.

به گزارش اگزیم نیوز از ایرناپلاس، گزارش وضعیت شاخص‌های صنعت، معدن و تجارت در ۹ ماه نخست امسال نشان می‌دهد تولید ۳۳ قلم کالا رشد داشته، تولید ۱۷ قلم کالا کاهش داشته و تولید یک کالا بدون تغییر بوده است.
معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت، حجم تولید در سه گروه کالای صنعتی، معدنی و شیمیایی و پتروشیمی را تا پایان پاییز منتشر کرده است. بررسی این شاخص‌ها به ترسیم تصویری از بخش حقیقی و تولید کشور در ۹ ماه نخست امسال کمک می‌کند.

پازل تولید در بخش صنعت
در بین ۲۷ کالای منتخب گروه صنعتی، بیشترین نرخ رشد نسبت به ۹ ماه نخست سال ۱۳۹۸ مربوط به الیاف اکریلیک است. الیاف اکریلیک یکی از انواع الیاف مصنوعی است که به دلیل خواص خود در صنایع مختلفی از جمله نساجی و قالی‌بافی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تولید الیاف اکریلیک با بیش از ۴۰۸ درصد رشد از ۸۰۰ تن در ۹ ماه نخست سال گذشته به ۳۸۰۰ تن در مدت مشابه امسال رسیده است.

بدترین عملکرد تولید صنعتی نیز مربوط به روغن نباتی است که در ۹ ماه نخست امسال با ۲۶.۵ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته از حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن به حدود کمتر از یک میلیون و ۶۴ هزار تن رسیده است. 

 آمار تولید (مقدماتی) کالاهای منتخب صنعتی در ۹ ماهه ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه پارسال

افزایش تولید لوازم خانگی
در گروه کالاهای منتخب صنعتی، آمار تولید انواع تلویزیون، یخچال و فریز، ماشین لباسشویی و کولر آبی دیده می‌شود که به جز کولر آبی، شاهد رشد تولید سایر لوازم خانگی در ۹ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال پیش هستیم.

تا پایان پاییز حدود ۷۷۰ هزار دستگاه ماشین لباسشویی تولید شده که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد بیش از ۵۹ درصدی را نشان می‌دهد. تولید تلویزیون نیز با رشد بیش از ۵۷ درصدی به بیش از ۹۰۰ هزار دستگاه رسیده؛ تولید یخچال و فریزر نیز با رشد بیش از ۲۸ درصدی به بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار دستگاه افزایش یافته است.

رشد تولید ۶ قلم کالا در گروه صنایع معدنی
بررسی آمار تولید کالاهای منتخب معدنی و صنایع معدنی در ۹ ماه نخست امسال بیانگر آن است که بیشترین رشد تولید مربوط به شمش آلومینیوم خالص بوده که حجم تولید آن از بیش از ۲۰۰۰ تن با نرخ رشد بیش از ۵۱ درصدی به بیش از ۳۰۰۰ تن رسیده؛ شمش آلومینیوم در صنایع گوناگونی مانند خودروسازی، بسته‌بندی، ساختمان، تولید لوازم خانگی و صنعت برق کاربرد دارد.
بدترین عملکرد در گروه معدنی و صنایع معدنی نیز مربوط به تولید ظروف چینی است که حجم تولید آن با کاهش حدود ۱۱ درصدی از حدود ۴۵ هزار تن به حدود ۴۰ هزار تن کاهش یافته است.

 آمار تولید (مقدماتی) کالاهای منتخب معدنی و صنایع معدنی در ۹ ماهه ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه پارسال

محصولات شیمیایی، بدون کاهش تولید
آمار مقدماتی تولید کالاهای منتخب شیمیایی و پتروشیمی نیز نشان می‌دهد حجم تولید این گروه در پایان پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۸.۶ درصدی را تجربه کرده است.

حجم تولید کل در هر دو گروه پلیمری و شیمیایی افزایش یافته؛ بیشترین رشد تولید محصولات پلیمری مربوط به اپوکسی‌رزین با بیش از ۸۱ درصد است. بسیاری از افراد اپوکسی‌رزین را با کاربرد آن در تولید محصولات هنری و زیورآلات می‌شناسند اما این ماده شیمیایی به دلیل مقاومت در برابر خوردگی، کاربرد گسترده‌ای در صنایع از ساختمان‌سازی گرفته تا صنعت هوایی دارد.

در میان کالاهای منتخب گروه شیمایی و پتروشیمی، تولید PVC تا پایان پاییز امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، تقریباً بدون تغییر بوده است.
بیشترین کاهش تولید محصولات شیمیایی مربوط به پلی کربنات بوده که کاهش حدود ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد. این ماده علاوه بر بطری‌های شفاف بسته‌بندی مواد غذایی، پلی‌کربنات در خودروسازی و لوازم الکترونیکی کاربرد دارد.

با وجود کاهش حجم تولید برخی از محصولات پتروشیمی، رشد تولید اقلام منتخب گروه شیمیایی مثبت بوده است. تولید آمونیاک رشد ۶.۲ درصدی و تولید اوره رشد ۵.۴ درصدی را تجربه کرده‌اند و سایر محصولات شیمیایی نیز رشد حدود ۱۰ درصدی را تا پایان پاییز امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ثبت کرده‌اند.

 آمار تولید (مقدماتی) کالاهای منتخب شیمیایی و پتروشیمی در ۹ ماهه ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه پارسال

شاید بتوان از افزایش تولید در اغلب موارد مورد بررسی در این گزارش به این نتیجه رسید که اقتصاد ایران نیز در برابر تحریم‌ها مقاومت و کارایی بیشتری پیدا کرده و همچنین تا اندازه‌ای، شوک کرونا را پشت سر گذاشته و واحدهای مختلف تولیدی توانسته‌اند علاوه بر بازگشتن به روال عادی تولید خود، نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولیدات خود را افزایش دهند.

کد خبر 40028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =