ربیعی: قیمت کاذب ارز با نبود ترامپ و شکست فشار حداکثری متعادل می‌شود

سخنگوی دولت با بیان اینکه این روزهای بازر ارز به دانش تخصصی اقتصاد و بودجه ریزی سنجیده نیاز ندارد، گفت: هر کسی در کف بازار می‌داند با نبودن ترامپ ، شکست فشار حداکثری و فرو ریختن تحریم‌ها، قیمت شکننده و کاذب ارز به سمت تعادل می‌رود.

علی ربیعی روز سه شنبه در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره روند نرخ ارز و طلا گفت: نرخ ارز و طلا براساس مبانی بنیادی بازار شکل می‌گیرد. لذا براساس آنچه در دو سال و نیم گذشته شاهد آن بودیم، فشار ناشی از تحریم‌ها، عدم امکان انتقال ارز به دلایل توامان تحریم و به هم خوردن عرضه و تقاضای ارز خصوصا تشدید انتظارات، در افزایش قیمت ارز موثر و تعیین کننده بوده است.

وی ادامه داد: 🔹بنابراین انتظار می رود در مرحله اول خروج از شوک با فروکش کردن انتظارات، افزایش نرخ ارز نیز به سمت تعادل و ارزش اقتصادی آن حرکت کند. در مرحله بعدی با دسترسی بهتر بانک مرکزی به منابع مسدودی خود و نیز شرایط پیش رو امکان مدیریت موثرتر در بازار ارز، و کاسته شدن از تقاضا و پاسخ به نیازهای واقعی فراهم می‌شود.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه از طرفی برای فهم شرایط این روزهای بازار ارز نیاز به دانش تخصصی اقتصاد و بودجه ریزی سنجیده نیست، اظهارکرد: هر فردی در کف بازار نیز متوجه می‌شود که با نبودن ترامپ، شکست فشار حداکثری و فرو ریختن تحریم‌ها قیمت شکننده و کاذب ارز و سکه به سمت تعادل و قیمت اصلی خود نزدیک خواهد شد. همچنین هر کسی از همان کف بازار می‌داند زمانی که منابع بانک مرکزی آزاد شود و امکان عرضه از تقاضا پیش بگیرد، قیمت ها متعادل می‌شود و پایین می‌آید. ظاهرا برخی افراد عادت کرده‌اند هر موضوعی را با عینک سیاسی و تیره بینند هر چند به قیمت ضربه زدن به روح و روان جامعه باشد.

وی با بیان اینکه قیمت ارز و طلا صرفا وابسته به متغیرهای درونی نیست و متغیرهای بیرونی اعم از سیاسی و اقتصادی هم موثرند، افزود: با نزدیک شدن به پایان جنگ اقتصادی علائم آن نشان داده خواهد شد و دست‌کم فشارهایی کم خواهد شد و جامعه خود این را احساس کرده است. بنابراین،درخواستم این است در این شرایط با عینک سیاسی و تیره این مسائل را نبینیم، چون روح و روان جامعه به اندازه کافی از تحریم و کرونا آزرده است بیشتر آزرده نکیم.

سخنگوی دولت با اشاره به نقش دولت در این دوران اظهار کرد: اگر از نقش دولت هم می پرسید باید بگویم طی سه سال گذشته درحالی که عده‌ای در داخل مشغول تخریب بودند دولت در کنار مردم ضمن مقاومت در برابر فشارهای ترامپ براساس سیاست های مقاومتی مانع از وقوع برخی پیش‌بینی‌هایی شد که درباره آن شنیدیم؛ شنیدیم گفتند ایران تورم ونزوئلایی خواهد داشت اما اگر چه زندگی مردم تلخ و سخت شد و بر آنان فشار وارد شد اما ما نشکستیم. اگر چه زندگی روزانه مردم به سختی گذشت اما نه اقتصادمان آنچه مورد انتظار امریکا بود و عده‌ای هم در داخل پیش‌بینی می کردند، فروپاشید نه از نظر سیاسی دچار وضعیتی شدیم که شبیه برخی کشورهای منطقه شود و خوشبختانه اینها در سایه تدابیر دولت در کنار مردم بود.

کد خبر 40079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =