صادرات از خانه های ایرانی به بازارهای جهانی

بنیانگذار اپلیکیشن "باسلام" گفت: از آنجا که در این استارت آپ، کالاهای تولید شده در خانه و کارگاه های کوچک ایرانی به خریداران سراسر جهان معرفی و فروخته می شود تاکنون توانسته ایم در بخش صادرات محصولات غیرنفتی، سهم قابل توجهی بدست را کسب بیاوریم.

محمد رضا آقایا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز؛ با تاکید بر جایگاه فناوری های نوین در حوزه تجارت و سهم آن در افزایش نرخ صادرات، افزود: این بازار مجازی با هدف حذف تبعات نامطلوب آثار و محدودیت های ناشی از تحریم ها بر کسب و کارها، راه اندازی شد و توانست در بازه زمانی کوتاه، تولیدکنندگان خرد را با آداب دادوستد بین المللی آشنا سازد و از این طریق ارتباط تجاری ایران با جهان را محفوظ نگه دارد.

وی با اشاره به حجم صادرات و میزان فروش کالا به متقاضیان خارج از کشور توسط اپلیکیشن مذکور، ادامه داد: از زمان آغاز به کار این اپلیکیشن تاکنون استقبال خوبی را از آن صورت گرفته به طوری که بلومبرگ در گزارشی، از این بازار مجازی به عنوان رونق دهنده ساخت ایرانی در دوره تحریم ها نام برده و با استناد به آمار موجود، ارزآوری این فناوری را همتراز یک سازمان دولتی عنوان کرده است.

مدیرعامل این ستارت آپ، یکی دیگر از اهداف خود را حذف برخی اپلیکیشن های فروشگاهی همچون اینیستاگرام دانست و گفت:عمده فروشندگان در این بسترها، کالاها و خدمات خارجی را معرفی می کنند اما ما قصد داریم تا این معادله، را معکوس کرده و با ارائه تسهیلات تشویقی همچون حذف مالیات و تسهیل در مبادلات مالی، تولیدکنندگان داخلی را مانند یک صادرکننده تربیت کرده تا محصول خود را بتواند در بازار جهانی به فروش برساند.

وی یادآور شد: تولیدکنندگان خرد در کسب و کارهای خانگی و کارگاه های کوچک سراسر کشور از جمله سبدبافان روستای چابهار و شیرینی پزان خانگی جلفا از فعالان در این اپلیکیشن هستند که می توانند محصولات خود را به خریداران خارجی عرضه کنند.

این فعال حوزه فناوری های نوین فروش محصولات بدون واسطه را یکی دیگر از اهداف خود عنوان کرد و گفت: در این سامانه برای فروش، انباری وجود ندارد(متفاوت از برخی فروشگاه های اینترنتی همچون دیجی کالا و علی بابا)،تولیدکننده مستقیما کالا را به دست خریدار می رساند.

وی افزود: البته برای سهولت و افزایش سرعت کار با شرکت های لجستیک به منظور دپوی موقت و بسته بندی، قراردادی منعقد کرده ایم که در صورت موافقت تولیدکننده، از این امکان استفاده می شود.

 آقایا ضمن تشریح نحوه تسویه و پرداخت مالی، ادامه داد: همواره پس از اعلام رضایت خریدار، مسایل مالی با فروشنده تسویه می شود که این بازه زمانی حداکثر هفت روز طول خواهد کشید.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم ها در خصوص تراکنش های بین المللی، گفت: مبلغ دریافتی از خریداران خارجی، همواره به صورت یورو است و تحریم ها همواره باعث کندی روند تسویه با تولیدکنندگان می شود، که رفع این مانع، منجر به پرداخت های مالی بیشتر، مستقیم و بدون کسر کارمزد واسطه خواهد شد.

آقایا میزان فروش محصولات در بازارهای مجازی را براساس تقاضا ارزیابی کرد و افزود: از آنجا که بسیاری از این کالاها در کارگاه های کوچک و خانگی تولید می شوند؛ بنابراین دارای کیفیت بالا و قیمت پایین هستند به طوری که این مهم منجر به تشکیل یک بازار رقابتی داخلی  شده و تولیدکنندگان خرد صنایعی همچون خرما، زعفران، عطر و.... توانسته اند همتزار با کارخانجات بزرگ، مشتریان بسیاری را در خارج از کشور جذب کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نبود مالیات، تعرفه های گمرکی و... برای فروش در این نوع بازارهای مجازی، مزیتی است که باعث کاهش قیمت تمام شده تولید خواهد شد تا حدی که اکنون بنگاه های تولیدی بزرگ نیز برای فروش کالا خواهان حضور در این نوع استارت آپ ها هستند.

هم اکنون ۵۰ هزار تولیدکننده ایرانی در بازار مجازی "باسلام" دارای غرفه بوده و بیشتر از ۵۰۰ هزار محصول نیز در این اپلیکشن عرضه می شود. 

کد خبر 40228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =