تطبیق قوانین ارزی بانک مرکزی با رمز ارزها ضروری است

دبیر کارگروه رمزارز انجمن بلاکچین گفت: از آنجا که قوانین ارزی ایران، با محصولی به نام رمز ارز مطابقت ندارد، بانک مرکزی باید در خصوص این صنعت، قوانین تازه ای تدوین و تصویب کند.

 محمدرضا شرفی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، رمز ارزها را همچون محصول تولید شده در یک صنعت دانست و افزود: ارزهای مجازی با ارز متفاوت هستند ولی قوانین بانک مرکزی با نحوه استخراج و معاملات این کالا مطابقت ندارد به طوری که برای ساماندهی این صنعت به قوانین جدید و همسو با آن نیاز داریم.

به گفته وی، رمز ارز از طریق دستگاه استخراج می شود و ماهیت محصول دارد و یک کالا محسوب می شود.

این فعال حوزه بلاکچین تغییر نگاه قانونگذاران را درخصوص ارزهای مجازی الزامی دانست و با طرح این سئوال که چرا براساس قوانین نظارتی بانک مرکزی باید رمزارزها به ستاد مبارزه با قاچاق ارز مرتبط شود، افزود: در حالی که استخراج این محصول در حوزه فناوری سودآوری مطلوبی دارد با واگذاری امور این بخش به ستاد مبارزه با قاچاق ارز، به فعالیت آن جهت غیرقانونی داده شده است.

 دو سالی می شود که صنعت استخراج رمزارز در ایران سرعت فراگیری به خود گرفته اما حواشی خاموشی های  اخیر، کسب درآمد از طریق آن را به نقل محافل اقشار مختلف مردم تبدیل کرد تا حدی که تشکل های مربوطه خواستار افزایش شفافیت در این بخش شده و در حال رایزنی و مکاتبه با دستگاههای ذیربط برای تسهیل فعالیت عموم در این بخش با هدف حضور قانونی و البته هدفمند به استخراج رمز ارزها هستند.

شرفی روزآمدی و تغییر سریع شرایط بین المللی صنعت ماینر را یکی دیگر از مشکلات تطبیق قوانین داخلی با شیوه استخراج رمز ارزها عنوان کرد و گفت: ماینر در حوزه تبادل گنجانده می شود به طوری که نظارت در قالب قوانین صنفی است بنابراین همسویی قوانین صنفی با نحوه استخراج رمزارزها می تواند بیش از پیش مشکلات این صنعت را کاهش دهد.

وی یادآور شد: با توجه به تحریم های بانکی ایران در سطح بین الملل و مشکلات ناشی از تبادلات مالی، نظارت بر استخراج رمزارزها و درآمدهای ناشی از آن بسیار سخت بوده، ولی امکانپذیر است.

دبیر کارگروه رمز ارز انجمن بلاکچین در ادامه، برخی دیگر از مشکلات فعالان این صنعت را عنوان کرد و افزود: به دلیل جدید بودن و جذابیت مالی استخراج رمزارز، ساماندهی فعالیت ماینرها بسیار مشکل است به طوری که تعرفه گذاری های غیرمنطقی در مباحث مرتبط با حامل های انرژی، فضای مطلوبی را برای سودجویان فعال در این بخش مهیا کرده است.

دیروز (یکشنبه)و در جلسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی طرح تامین ارز با استفاده از جهش تولید صنعت استخراج رمزارز مورد بررسی قرار گرفت تا براساس آن مراکزی با عنوان مزارع رمز ارز که دارای برق با تعرفه مناسب هستند، در اختیار ماینرها قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در این شرایط دولت، با ورود به مباحث حامل های انرژی، اصلاح قیمت آنها، تعیین مالیات از درآمد این صنعت و ارائه برخی یارانه ها، می تواند نگاه قانونگذاران را با این صنعت همسو سازد و از فعالیت های غیرقانونی در واحدهای ناشناخته، خانگی و مزارع خرد جلوگیری کند.

چندی پیش سخنگوی صنعت برق کشور از جمع آوری ۴۵ هزار دستگاه ماینر غیرمجاز خبر داد و مهم‌ترین محورهای تعیین‌ شده برای کاهش مصرف برق و صرفه جویی سوخت نیروگاه‌ها را جمع‌آوری مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز عنوان کرده که همکاری انجمن بلاکچین و دولت را می طلبد.

کد خبر 40229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =