کاهش جمعیت آمریکا، تهدیدی برای رشد اقتصادی

پایگاه خبری اکسیوس در گزارشی با اشاره به کاهش شدید رشد جمعیت در آمریکا نوشت: افول نرخ زاد و ولد به معنی کاهش نیروی کار و رشد اقتصادی کمتر و محدودیت های بیشتر در آینده است.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز به نقل از این پایگاه خبری آمریکایی، کاهش شدید رشد جمعیت در آمریکا تهدیدی برای چشم اندازهای در نظر گرفته شده است. به عبارتی جمعیت کمتر برای آمریکا به معنای نیروی کار کمتر برای حمایت از جمعیت سالخورده و تعداد مبتکران کمتر با ایده های جدید و رشد اقتصادی کمتر است.

اداره سرشماری ایالات متحده در پایان ماه آوریل (اوایل اردیبهشت)، گزارش داد که بین سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۲۰، جمعیت آمریکا با کمترین سرعت از زمان رکود بزرگ پیشرفته است و دومین نرخ آهسته رشد جمعیت از زمان تاسیس این کشور را رقم زده است.

داده های اخیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) هم نشان می دهد که نرخ زاد و ولد در ایالات متحده برای ششمین سال متوالی کاهش یافته است و در ماه دسامبر و تقریبا همزمان با هنگام تولد نوزادانی که در ابتدای شیوع همه گیری متولد می شوند، زاد و ولد بسیار افت کرده است.

نرخ باروری که به عنوان تعداد نوزادهای متولد شده از هر یک هزار زن رده سنی ۱۵ تا ۴۴ ساله تعریف می شود، در آمریکا از ۶۴.۱ در سال ۲۰۱۰ به ۵۵.۸ در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است.

هرچند کارشناسان نرخ زاد و ولد کنونی را تا حدی نتیجه تغییرات مثبت ارزیابی کرده و آن را به دلیل کاهش شدید بارداری در نوجوانان می دانند، اما معنای دیگر این آمار آن است که آمریکایی ها به اندازه کافی بچه ندارند تا بتواند جمعیت کشور را حفظ کند.

به عقیده کارشناسان، کشورهایی که رشد جمعیت کاهش یافته دارند در نهایت با کاهش جمعیت مواجه شده و  چالش های جدی اقتصادی، سیاسی و حتی فرهنگی را در پیش دارند.

اما رشد آهسته جمعیت در بیشتر کشورهای توسعه یافته و چین یک واقعیت است. داده هایی که در هفته گذشته توسط دولت پکن منتشر شد نشان می دهد که میانگین رشد سالانه جمعیت طی ۱۰ سال گذشته تنها ۰.۵۳درصد  بوده که کمترین میزان در دهه های گذشته است.

هرچند ایالات متحده یک گزینه برای حفظ جمعیت خود دارد که چین و بسیاری از کشورهای دیگر فاقد آن هستند و آن مهاجرت است.

مهاجرت همیشه عامل اصلی رشد جمعیت آمریکا بوده است. به عبارتی در صورت نبود وجود شهروندان و ساکنان خارجی، این کشور حدود ۴۰ میلیون نفر جمعیت کمتر دارد و شهرهایی مانند نیویورک و شیکاگو کوچک می شوند.

بنابراین هرچند تاکنون هیچ کشوری نتوانسته برای موضوع کاهش رشد جمعیت که به چالشی جهانی بدل شده راهی مطمئن پیدا کند و شهروندان را ترغیب به داشتن فرزند بیشتر کند. اما ایالات متحده می تواند به عنوان "یک کشور مهاجرپذیر" به چشم انداز از پیش تعریف شده خود امیدوار باشد و یا با آینده ای رو به انقضا روبرو شود.

کد خبر 43009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =