دیوان عالی لوکزامبورگ، حکم دادگاه استیناف در غیرقانونی بودن توقیف دارایی بانک مرکزی را تأیید کرد

روز گذشته دیوان عالی کشور لوکزامبورگ، حکم دادگاه استیناف آن کشور در غیرقانونی بودن توقیف دارایی بانک مرکزی در لوکزامبورگ را تأیید کرد.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی اعلام کرد: براساس گزارش وکلای بانک مرکزی، متعاقب رأی مطلوب دادگاه استیناف کشور لوکزامبورگ، دیوان عالی آن کشور در مرحله‌ی فرجام نیز با رد اعتراض محکوم لهم دعاوی به اصطلاح ضدتروریستی مطروحه در آمریکا، رفع توقیف از دارایی بانک مرکزی در لوکزامبورگ را مورد تأیید قرار داد و فرجام خواهان را محکوم به پرداخت خسارت و هزینه‌های مرحله رسیدگی فرجامی کرد. 
همتی افزود: با صدور این رأی، سایر دادگاههای لوکزامبورگ هم مکلف به تبعیت از آن خواهند بود و به این ترتیب، مانع قضایی انتقال دارایی بانک مرکزی به کشور مرتفع شده است.

پیشتر نیز لوکزامبورگ تایمز اعلام کرده بود، این دادگاه در حکم خود ادله مورد استناد آمریکا در این پرونده برای لغو مصونیت جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی کشور را در مطابقت با قوانین بین‌ المللی رد کرده بود.
دادگاهی در آمریکا پیش از این در حکمی سیاسی، ایران را به بهانه حادثه تروریستی 11 سپتامبر به پرداخت میلیاردها دلار خسارت محکوم و نزدیک به دو میلیارد دلار از دارایی های ایران را توقیف کرده بود.
در ادامه اما به درخواست این دادگاه، یک قاضی لوکزامبورگی دارایی های ایران به ارزش 1.6 میلیارد دلار نزد شرکت«کلیر استریم»در این کشور را تا زمان بررسی درخواست خواهان های آمریکایی توقیف کرد.
تهران همزمان دعوی خود را برضد اقدام آمریکا در دیوان بین المللی دادگستری ثبت کرده و از دیوان خواسته بود که غیرقانونی بودن احکام صادره را اعلام و واشنگتن را به خاتمه این روند ملزم کند.

کد خبر 43146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =