افزایش صادرات سبب بهبود وضعیت اقتصادی کشور می شود

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزایش صادرات را در بهبود وضعیت اقتصادی کشور زیاد دانست و تاکید کرد: یکی از پرسودترین تجارت‌ها، افزایش صدور کالا به کشورهای همسایه است، زیرا نزدیکی مرزها نه تنها باعث بیش از پیش کاهش هزینه‌های حمل و نقل بلکه کسب سود بیشتر توسط صادرکنندگان می‌شود.

جمشید عدالتیان شهریاری روز شنبه در گفت و گو با اگزیم نیوز افزود: رونق صادرات جدا از منافعی که برای صاحبان کسب و کار دارد، ابزاری برای کسب درآمدهای ارزی و تقویت اقتصاد کشور است زیرا با ورود این منابع به کشور، سایر بخش های اقتصادی نیز از منافع آن منتفع خواهند شد.

عضو اتاق بازرگانی ایران در خصوص بازارهای صادراتی مناسب در همسایگی ایران، گفت: بررسی ها نشان می دهد عراق، افغانستان، کشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس، روسیه، جمهوری آذربایجان، گرجستان، ارمنستان و جمهوری های آسیای میانه از بازارهای جذاب برای صادرات محصولات ایران محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه شرکت های ایرانی باید برای افزایش صادرات کالاهای خود با شرکت های بزرگ کشورهای همسایه وارد مذاکره شوند، در عین حال تاکید کرد که برای عملی کردن افزایش صادرات راهی جز وصل شدن به شبکه تجاری جهان نیست.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اعلام اینکه باید مثل کشورهای کره جنوبی، مالزی و .... در امر صادرات فعال شویم، گفت: برای تحقق این امر ابتدا باید عملیات مونتاژ کاری را خوب یاد گرفته و پس از آن وارد مرحله تولید با کیفیت شویم. به عنوان مثال کشور چین در آغاز تلفن همراه اپل را در داخل کشور خود مونتاژ کرد و وقتی به خوبی ساخت تولید آن را یاد گرفت، تلفن همراه با برند هوآوری را تولید و روانه بازار کرد.

عدالتیان با انتقاد از اینکه بخاطر کاهش توجه به کیفیت محصول تولیدی، برخی از کالاهای صادراتی ایران اکنون رقابت پذیری خود را با محصولات ترکیه ای از دست داده اند، از شرکت های صادرات محور معاف از مالیات و دارای ارزش افزوده بالا، درخواست کرد که برای حفظ و توسعه بازارهای صادراتی به کیفیت و قیمت کالاهای تولیدی توجه کنند.

وی با اشاره به اینکه نارسایی های موجود در پرداخت تسهیلات و تامین مالی از سوی شبکه بانکی تاکنون حل نشده و شرکت ها همچنان با مشکلات بسیاری در این زمینه روبرو هستند، تصریح کرد: اما بانک توسعه صادرات ایران در سال های اخیر با پرداخت تسهیلات ویژه به تولیدکنندگان گام مهمی در افزایش صادرات کالا برداشته که باید با افزایش بهره گیری از این ظرفیت، درآمد صادراتی کشور را به نقطه قابل قبول ارتقا داد.

عدالتیان با بیان اینکه شرکت های نوپا و دانش بنیان زیادی اکنون وارد بازار شده اند که قصد ورود به بازارهای جهانی را دارند، گفت: دستگاههای مسئول در امر صادرات باید ضمن تدوین سیاست ها و راهبردهای اصولی با هدف رفع موانع موجود در بخش صادرات و دریافت تسهیلات، زمینه افزایش درآمدهای صادراتی کشور را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت های پتروشیمی، فولاد، نفت و مس در امر صادرات فعال هستند، گفت: کشور ما می تواند در حوزه فرش، زعفران، پسته وبسیاری دیگر از کالاهای تولید داخل، صادرات خود را افزایش دهد، هرچند تحقق این امر نیاز به تدوین راهبردهای مناسب و بازبینی کلی در امور صادراتی دارد.

کد خبر 43262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =