امکان فروش زعفران از طریق بورس کالا فراهم شود

یک فعال حوزه صادرات با انتقاد از وجود نگاه سنتی در بازار زعفران، گفت: برخی از صادرکنندگان این محصول با دیدگاه غیرعلمی خود باعث کاهش شدید قیمت آن و تحمیل هزینه های بیشتر به سایر صادرکنندگان شده‌اند.

فرهاد سحرخیز روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز در خصوص وضعیت صادرات این محصول استراتژیک و بااهمیت برای اقتصاد ایران در سال ۹۹، اظهار داشت: صادرات زعفران در سال گذشته جدا از مشکلات ناشی از همه گیری کرونا در دنیا، با موانع متعدد دیگری از جمله تشدید قوانین دست و پاگیر بانک مرکزی مواجه شد که این عوامل در مجموع سبب کاهش حجم صادرات آن شدند.

وی همچنین اضافه کرد: ایفاد تعهدات ارزی و اختلاف قیمت میان ارز «نیما و سنا» نیز روند صادرات زعفران را با چالش مواجه کرده که همین اتفاقات سبب شد بسیاری از صادرکنندگان به حاشیه رانده شوند.

سحرخیز با اشاره به مشکلات پیش آمده از طریق شیوع ویروس کرونا در جهان برای صادرکنندگان، تاکید کرد که البته در این دوران علاوه بر کاهش تقاضا برای خرید زعفران، توقف پروازهای بین المللی نیز صادرات این محصول را در برهه‌ای از زمان با مشکل مواجه کرد.

عضو هیأت رئیسه اتحادیه صادرکنندگان زعفران با ارائه آماری از صادرات زعفران در سال ۹۹، گفت: با وجود تمام مشکلات، صادرات زعفران در سال گذشته با ۱۷ درصد رشد مواجه شد و این به آن معناست که ۳۲۵ تن از این محصول به نقاط مختلف جهان ارسال شده است.

وی با انتقاد از کاهش قیمت زعفران، ابراز داشت: با وجودی که سال قبل ۴۹ تن افزایش صادرات زعفران حاصل شده و بهترین رکورد ده سال اخیر صادرات این محصول نیز به ثبت رسیده، اما درآمد حاصل از فروش زعفران نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ تقریبا نصف شده است.

سحرخیز علل کاهش قیمت زعفران را اینگونه تشریح کرد: متاسفانه نرخ زعفران همپای رشد قیمت دلار افزایش نداشت که دلیل آن نیز نگاه غیرعلمی و سنتی برخی از صادرکنندگان به بازار است. 

عضو هیأت رئیسه اتحادیه صادرکنندگان زعفران، تصریح کرد: حجم بالای صادرات زعفران در سال ۹۹ یک فرصت طلایی را ایجاد کرده بود که با عدم مدیریت قیمت براساس رشد نرخ دلار، سرمایه قابل توجهی که می‌توانست صرف توسعه زیرساخت کشاورزی و امر آموزش شود، از دست رفت.

این فعال حوزه صادرات گفت: افزایش حجم صادرات در سال ۱۴۰۰ نیز دور از انتظار نیست، اما مادامی که قیمت زعفران نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کند و سود این تجارت نیز به جیب کشاورزان نرود، چرخه صادراتی درستی شکل نخواهد گرفت.

سحرخیز با ارائه یک پیشنهاد، بیان داشت: باید در یک برنامه پنج ساله تلاش کنیم که در اولین اقدام، صادرات زعفران از مسیر انبارهای «بورس کالا» دنبال تا از آن طریق؛ قیمت گذاری براساس بازار جهانی انجام شود.

برخی اقدامات سیاسی مانع فروش زعفران ایرانی شده است

عضو هیأت رئیسه اتحادیه صادرکنندگان زعفران در بخش پایانی این گفت و گو با انتقاد از عدم تعامل با جهان و صدمات آن به صادرات، گفت: تا زمانی که تعامل با کشورهای مختلف شکل نگیرد، نمی‌توان انتظار داشت که محصولات ایرانی در کشورهای مختلف با استقبال مواجه شود.

سحرخیز معتقد است: امروز کیفیت بسته‌بندی زعفران ایرانی همپای برندهای معتبر جهان شده، اما عدم ارتباط اقتصادی با کشورهای مختلف کار را به جایی رسانده که زعفران ایران نتواند جایگاه واقعی خود را در جهان پیدا کند.

کد خبر 43562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =