تلاش برای خودکفایی همه‌جانبه، عقلانی و شدنی نیست

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان خوزستان با بیان اینکه یکی از بزرگترین اشتباهات رایج در سیاست‌گذاری های اقتصادی کشور تلاش برای خودکفایی در همۀ زمینه‌هاست، گفت: این امر نه‌تنها امکان‌پذیر و شدنی نیست، بلکه توجیه عقلانی نیز ندارد.

شاهرخ شیشه‌گر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، "صادرات" را الفبای تجارت دانست و افزود: این بخش مهمترین رکن توسعه‌یافتگی یک کشور است تا جایی که می‌توان ادعا کرد هیچ کشوری بدون موفقیت در صادرات، نتوانسته به اقتصادی پویا دست یابد.

وی معتقد است: صادرات جزو لاینفک تجارت است لذا هیچ اقتصادی نمی‌تواند تنها با تکیه بر بازار داخلی به توفیق برسد.

شیشه‌گر با اشاره به لزوم بهره‌برداری بهینه از پتانسیل های سرزمینی و پرهیز از نگاه هیجانی به موضوع رشد اقتصادی، اظهار داشت: یکی از بزرگترین اشتباهات رایج در سیاست‌گذاری های اقتصاد ایران، تلاش برای خودکفایی کشور در همۀ زمینه‌هاست، به عنوان نمونه سال‌ها تلاش شد که ایران در تولید گندم خودکفا شود در حالی که اساساً ما با مشکل و بهتر بگویم با بحران بی آبی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی تأکید روی تولید گندم منابع آبی کشور را به خطر می‌اندازد در حالیکه می‌توان گندم را با قیمتی بسیار کمتر از قیمت‌ تمام‌شده در ایران، وارد کرد، این در حالی است که دستگاههای اجرایی مسئول  در بخش کشاورزی باید به دنبال تولید محصولاتی باشند که به آب و زمین کمتری نیاز دارند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه امروزه هیچ کشوری برای خودکفایی در همۀ زمینه‌ها تلاش نمی‌کند، افزود: به عنوان نمونه آلمان که یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان را دارد و از بزرگترین صادرکنندگان است، تقریباً تمام مواد غذایی خود را وارد می‌کند و در مقابل بخش عمده توان خود را روی صنعت و بخش‌هایی مانند قطعه‌سازی که پتانسیل و ظرفیت آن به طور گسترده در آن کشور وجود دارد، متمرکز کرده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به وجود نارسایی های متعدد در بخش کشاورزی و بحران کم آبی، باید پذیرفت که توان خودکفایی در خیلی از حوزه ها از جمله تولید محصولات کشاورزی را نداریم پس باید روی دیگر پتانسیل های موجود در کشور سرمایه‌گذاری و تمرکز کنیم.

شیشه‌گر با بیان اینکه رسیدن به خودکفایی دراقتصاد نیازمند توجه به تولید داخلی و رفع موانع تولید است، تاکید کرد: در این راستا مسئولان باید به توانمندی‌های داخلی توجه داشته باشند و اگر واحدهای تولیدی از حمایت‌های لازم برخوردار شوند  بخش قابل توحهی از مشکلات اقتصادی و اشتغال کشور حل خواهد شد.

کد خبر 44001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =