ارتقاء استاندارد شناورها لازمۀ توسعۀ حمل‌ونقل دریایی است

عضو کمیسیون عمران مجلس‌شورای‌اسلامی بر ضرورت توسعۀ حمل‌ونقل دریایی با هدف تقویت زیرساخت های لجستیکی تاکید کرد و گفت: ارتقاء و تقویت استانداردهای مورد نیاز در شناورها نقش مهمی در رونق و توسعه بازارهای منطقه و نشاط اقتصادی کشور ایجاد خواهد کرد.

جلیل مختار روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، موقعیت جغرافیایی خوب ایران و قرارگیری آن بین دو دریا و دسترسی به آبهای آزاد جهان را یک ویژگی ممتاز در توسعه صادرات کشور عنوان کرد و افزود: با وجودی که این موقعیت استراتژیک فرصتی بی‌نظیر برای رشد اقتصادی کشور فراهم آورده اما متأسفانه تاکنون آنچنان که باید از مزایای آن استفاده نشده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس‌ با بیان آنکه تقویت امکانات حمل‌ونقلی بخصوص ترانزیت دریایی ضروری است، اظهار داشت: در حال حاضر تعداد زیادی از شناورهای ایرانی استانداردهای لازم و بین‌المللی مربوطه را ندارند و همین موضوع سبب شده که غالباً بلا استفاده بمانند؛ در حالی که می‌توان با رفع این نواقص و بکارگیری استاندارهای روز، این شناورها را به سامانۀ حمل‌ونقل دریایی برگرداند و امکانات لازم برای افزایش حجم مبادلات تجاری کشور با کشورهای همسایه را از طریق دریا فراهم کرد.

مختار با اشاره به ضرورت توسعه امکانات صادراتی کوتاه‌برد دریایی به کشورهای همسایه، ادامه داد: توقف و یا بیکاری هر شناور، به معنای از دست دادن بخشی از قدرت کشور در صادرات به کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و از گردش افتادن چرخ اقتصادی بازارهای مرزی است.

وی بیان کرد: در دوران همه گیری کرونا شناورهای بسیاری در آبادان و خرمشهر به دلیل نداشتن استانداردهای روز و مناسب، بازار کشوری کویت را به علت اینکه اجازه ورود به بنادر این کشور را نداشتند، از دست دادند و همین امر نه تنها سبب افزایش بیکاری در منطقه بلکه سبب کاهش ورود منابع ارزی به کشور شد.

نماینده مردم آبادان در مجلس‌ هزینۀ های بالای حمل‌ونقل دریایی را یکی دیگر از مشکلات اقتصادی موجود دانست و اظهار داشت: اعطای یارانۀ سوخت به شناورها، عملاً ترانزیت دریایی را با رونق چشمگیری مواجه می‌کند و همین موضوع باعث رونق و نشاط اقتصادی و در نتیجه افزایش سهم ایران در بازارهای دیگر خواهد شد.

مختار تصریح کرد: دولت البته در ماه‌های اخیر گام‌های خوبی برای تسهیل حمل‌ونقل دریایی برداشته اما این اقدامات کافی نیست و نمی‌تواند منشاء تحولات مثبت در این حوزه باشد.

وی در پایان تاکید کرد: امید می‌رود که دولت منتخب سیزدهم در این زمینه گام‌های موثری را در جهت تسهیل صادرات از طریق حمل‌ونقل دریایی بردارد و صادرکنندگان را با پرداخت تسهیلات ویژه‌ توسط بانک‌های مربوطه از جمله بانک توسعه صادرات ایران یاری کند.

کد خبر 44161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =