تولید داخلی تنها با جذب سرمایه خارجی رونق خواهد گرفت

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زاهدان با بیان اینکه حضور سرمایه‌گذار خارجی جذب سرمایه را به دنبال دارد، گفت: با ایجاد بستر لازم برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی علاوه بر رونق تولید داخلی و پویایی اقتصاد، رفاه و آرامش اجتماعی نیز افزایش خواهد یافت.

محمود تهی‌دست روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، توسعه و اصلاح روابط با کشورهای دیگر را زیربنای افزایش صادرات دانست و افزود: مادامی که یک تاجر نتواند ارز حاصل از صادرات خود را به راحتی جابجا و محصولات خود را صادر و یا وارد کند، نمی‌توان مدعی شد که تحقق اهداف صادراتی به نقطه مطلوب رسیده‌ایم.

وی اظهار داشت: اگر روابط خود را با کشورهای جهان اصلاح نکنیم، حتی در بازار ۳۰۰ میلیون نفری منطقه نیز نمی‌توانیم به طور بهینه فعالیت کنیم و این در حالیست که کالا و محصول تولید ایران به دلیل وجود برخی از عوامل از جمله کیفیت مطلوب و دسترسی آسان، قابلیت بالای حضور در این بازارها دارد و می‌تواند با محصولات دیگر کشورها رقابت کند.

تهی‌دست با اشاره به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک ایران در منطقه، ادامه داد: بازار کشورهای شرق، افغانستان و پاکستان نه‌تنها به خودی‌خود بازارهای خوبی برای عرضه و فروش محصولات ایرانی هستند، بلکه دروازه‌ای هستند که می‌توانند امکان عرضه کالاهای ایرانی را در بازار میلیارد نفری هندوستان فراهم کنند.

وی بیان کرد: همه این موارد ظرفیت‌های خوب کشور در صادرات هستند که با توسعه همکاری های خود با دیگر کشورهای منطقه و جهان و استفاده درست از ظرفیت‌های سیاسی کشور بیشتر به فعلیت می‌رسند، بنابراین ما برای نقش‌آفرینی در اقتصاد جهانی چاره‌ای جز تعامل با کشورهای دیگر نداریم.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به نقش جهت‌گیری‌های سیاسی در اقتصاد کشور، گفت: در ایران سیاست همیشه روی اقتصاد سایه انداخته است، بطوریکه تمام حوزه‌های اقتصادی کشور متأثر از این عامل است و اقتصاد اولویت ثانویه محسوب می‌شود.

تهی‌دست با اشاره به اینکه حضور سرمایه‌گذار خارجی جذب سرمایه، رونق تولید، پویایی اقتصاد و افزایش رفاه مردم را به دنبال دارد، گفت: جذب سرمایه‌گذار خارجی و پویایی اقتصاد بر دو رکن توسعۀ پایدار تجاری استوار است و این امر تنها با جذب سرمایه‌گذار خارجی و تاکید به توسعه صادرات امکان‌پذیر است لذا با تحقق آن می‌توان از شرایط نامطلوب اقتصادی و رشد منفی خارج و به دورنمای رشد ۵ درصدی رسید.

وی در پایان گفت: ما باید دنبال راهی باشیم تا رابطه‌ کشور با جهان ساده تر و اقتصادمان از سیاست جدا شود که در آن صورت شاهد رشد مطلوبی در سرمایه گذاری، رشد و شکوفایی اقتصاد خواهیم بود.

کد خبر 44213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =