دولت سیزدهم با اصلاح سرفصل هزینه های غیرضروری، کسری بودجه را جبران کند

نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی کسری ۳۵۰ هزار میلیارد تومانی کشور را یکی از چالش‌های دولت‌ آینده دانست و گفت: دولت سیزدهم باید با اتخاذ تدابیر لازم بستر مناسب را برای رفع این نارسایی از طریق کاهش و اصلاح سرفصل هزینه های غیرضروری فراهم کند.

سیدجواد حسینی‌کیا روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز با بیان اینکه در مجموع میراث اقتصادی خوبی برای دولت آینده به جا گذاشته نخواهد شد، افزایش چشمگیر هزینه ها بدون پیش بینی منابع واقعی، اجرایی نشدن مصوبات مجلس برای جبران کسری بودجه توسط دولت، عدم کنترل نقدینگی و ناتوانی در مدیریت آن، عدم نظارت بر مدیریت بازار و خروج مدیریت آن از دست دولت را از دیگر چالش‌ های پیش روی دولت سیزدهم عنوان کرد.

وی با انتقاد از روند رو به افزایش قاچاق انواع کالا، افزود: واردات غیرقانونی انواع کالا و محصولات نه تنها بخش صنعت و تولید را مورد هجمه قرار داده بلکه بخش زیادی از فرصت های شغلی کشور را از بین برده که یکی از عوامل اصلی آن صدور بخشنامه‌های دست و پاگیر اداری و تشدید محدودیت ها در واردات است که دولت آینده باید نسبت به رفع موانع و اصلاح قوانین و مقررات مربوطه اقدام کند تا بجای ورود غیرقانونی کالا، محصولات مورد نیاز از مسیرهای قانونی وارد شود تا حتی دولت بتواند حقوق قانونی خود را نیز از این محل کسب کند.

نماینده مردم سنقر در مجلس افزایش انتظارات مردم را از دیگر چالش های ایجاد شده از سوی دولت دوازدهم برای دولت بعد عنوان کرد و گفت: از آنجا که این دولت انتظارات جامعه را خیلی بالا برد و خودش هم نتوانست خیلی از آنها را تحقق بخشد، مجلس قوانین و مقررات لازم برای پاسخگویی به انتظارات جامعه را متناسب با بودجه و توان دولت تدوین و تصویب کند و برای اجرای آن یک برنامه مدون و زمانبندی شده پیش بگیرد.

وی معتقد است: دولت سیزدهم با یک کار جهادی و کارشناسی قادر خواهد بود هم هزینه‌های خود را کاهش داد و هم با تدبیر از این شرایط نامطلوب عبور کند. 
وی حل معضل اشتغال را از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم در مدیریت مشکلات ذکر کرد و گفت: دولت آینده برای رفع معضل بیکاری می تواند با فعال کردن بخش مسکن بعنوان یک پیشران مطلوب و ایجاد رونق در صنعت تا حدودی این نارسایی را برطرف کند.

وی تقویت بخش صادرات را عامل دیگری در افزایش فرصت های شغلی کشور دانست و اضافه کرد: در حال حاضر خیلی از واحدهای صنعتی کشور دچار چالش هستند زیرا واردات غیرقانوانی انواع کالا خسارات زیادی به بخش صنعت وارد کرده که باید با بهره گیری از ستاد مبارزه با قاچاق کالا، شدیدا با این معضل برخورد شود تا از این طریق هم بتوان به توسعه بخش صنعت و صادرات و هم ایجاد فرصت های شغلی کمک کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارقام اعلامی مبنی بر رشد ۸۰ درصدی صادرات صنعتی کشور را نادرست دانست و با طرح این سئوال که کجا صنعت کشور ۸۰ درصد رشد داشته که مدعی می شویم صادرات ما به همان میزان رشد کرده است.

حسینی کیا گفت: ما تنها در صادرات فولاد و یکی دو قلم کالای دیگر رشد داشته ایم و نباید با محاسبه و آمار غلط، مردم و دولت سیزدهم را به اشتباه بیاندازیم زیرا آمار اعلامی با محاسبات صورت گرفته متناقض است. 
وی با بیان آنکه مجلس با استخراج رمزارزها مخالف نیست بلکه تاکید کرده که دولت باید خلاهای قانونی آن را شناسایی و معرفی کند تا امکان استفاده از آن در مجلس تصویب شود.

وی در پایان گفت: باید دید که دنیا چگونه با ارز دیجیتال رفتار کرده و دریچه‌های خود را به روی آن باز کرده، ولی خوبی رمزارزها این است که قابل رصد نیستند و فرصتی است که ما نیز بتوانیم از آن بهره گیری استفاده کنیم البته به دلیل مصرف بالای برق‌ استخراج رمزارزها به یک معضل تبدیل شده‌ که باید این موضوع را حل کنیم و اگر ظرفیتی برای رفع گره‌های کور کشور است از آن بهره گیری شود.

کد خبر 44537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =