صدور بخشنامه‌های ناگهانی مانعی مهم در توسعه صادرات

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام با اشاره به مشکلات متعدد پیش روی صادرات، صدور بخشنامه‌های ناگهانی و خلق الساعه، قوانین دست و پاگیر اداری، تصمیمات نادرست ارزی و عدم درک صحیح از صادرات را از موانع و نارسایی های مهم بخش صادرات کشور دانست.

سجاد شیرخانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم‌نیوز، گفت: تمام مشکلات کشور در بخش صادرات زمانی ایجاد می‌شود که برخلاف عملکرد دولت ما، دولت‌های دیگر بالاترین حمایت را از صادرکننده دارند و حتی تلاش می‌کنند با برندسازی محصولات، بازارهای جدیدی را برای کالاها و خدمات بومی خود ایجاد کنند.

وی با اشاره به دستاوردهای مثبت و مطلوب توسعه صادرات بر بخش تولید و رشد اقتصادی، اظهار داشـت: رونق تولید وابسته به توسعه صادرات است و تا زمانی که کشور نتواند صادرات را افزایش دهد، قادر به تجربه رونق تولید و یا رشد اقتصادی مثبت نخواهد بود.  

وی بر ضرورت لزوم بازاریابی و بازارسازی در کشورهای همسایه تاکید کرد و افزود: تنها با اتکا به بازار داخلی نمی‌توان تولید را رونق داد چرا که این بازار هم محدود است و هم خیلی زود اشباع می‌شود؛ بنابراین نگاه به بازار دیگر کشورها بخصوص  همسایگان، از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با انتقاد از صدور بخشنامه‌های متعدد برای بخش های مختلف اقتصادی از جمله صادرات، ادامه داد: بسیاری از این بخشنامه‌های صادره به طور معمول در تضاد و تناقض با یکدیگر هستند و از طرفی با واقعیت‌های موجود در بازار سرمایه نیز همخوانی ندارند به طوری سبب می شوند روند صادرات کند شده و یا بتدریج متوقف شود.

شیرخانی معتقد است: در واقع  بخشنامه‌های صادره نمی‌توانند به طور عمده تسهیلگر مسیر صادرات و مبادلات تجاری باشند بلکه برعکس، موانع بزرگی را در مسیر صادرات و به دنبال آن تولید و اشتغال ایجاد می کنند.

عضو اتاق بازرگانی ایلام با بیان آنکه برخی از بخشنامه‌ها به حدی غیرواقعی و غیرمنطقی هستند که گویا به صادرات نگاه قاچاق دارند و صادرکننده را قاچاقی می‌دانند، گفت: با تداوم این روند جایگاه تولیدات ایران نه‌تنها در کشورهای همسایه بلکه در دیگر بازارها بتدریج از بین خواهد رفت.

وی با تاکید بر ضرورت اصلاح زیرساخت‌های حمایتی از بخش صادرات، خاطرنشان کرد: ایجاد موانع متعدد در مسیر صادرات کالا نه تنها اقتصاد کشور را متضرر کرده بلکه بازارهایی را که تا امروز صادرکنندگان با دشواری فتح کرده اند به راحتی در اختیار رقیبان قرار می دهد.

شیرخانی در پایان گفت: هرچند تاکنون گام های موثری در زمینه روان‌سازی و اصلاح امور مرتبط با صادرات برداشته شده اما این گام ها هنوز تا رسیدن به اهداف عالی فاصله زیادی دارد که باید قوی تر و بلندتر از قبل باشد.

کد خبر 44550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =