توسعه صادرات، جذب سرمایه‌گذار خارجی را بدنبال دارد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر اولین دستاورد افزایش مبادلات تجاری بین‌المللی را توسعه صادرات کشور عنوان کرد و گفت: گسترش مراودات اقتصادی میان کشورهای مختلف، طرف خارجی را به تدریج ترغیب به سرمایه‌گذاری در صنعت کشور و در نتیجه افزایش مشارکت در تولیدات بومی خواهد کرد.

سیدمحمدحسن عظیمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز؛ نقش پراهمیت صادرات را به عنوان مهمترین رکن اقتصاد کشور یادآور شد و بر ضرورت جذب سرمایه‌گذار خارجی با هدف تحقق توسعه صادرات و رونق تولید تاکید کرد.

وی اظهار داشت: جدا از نتایج و دستاوردهای اولیه توسعه صادرات در تقویت بنیان های تولید و صنعت، بهبود کیفیت محصولات تولیدی، ارتقا استاندارد، افزایش چشمگیر فرصت های شغلی و توسعه همکاری ها با دیگر کشورها، این بخش از اقتصاد سهم زیادی در افزایش درآمدهای ارزی و در نهایت درآمدزایی کشور دارد.

وی بهبود زیرساخت‌های موجود در واحدهای تولیدی و صنعتی را از دیگر مزایای گسترش صادرات دانست و افزود: با صدور یک کالا، سرمایه‌گذاران و تجار خارجی با فناوری‌ها و پیشرفت‌های متنوع کشور نیز آشنا می‌شوند که همین موضوع زمینه صدور دیگر کالاها و محصولات داخلی را فراهم می‌کند.

عظیمی درباره چرایی عدم توفیق بازرگانان ایرانی در بازارهای هدف، اضافه کرد: تعریف نکردن یک استراتژی صادراتی متناسب با بازارهای هدف، عدم دسترسی آسان و راحت به خدمات بانکی متناسب با فرآیند صدور کالا و در نهایت نوسانات نرخ ارز سبب شده که تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی نتوانند در بازارهای هدف صادراتی موفق عمل کنند.

عضو اتاق بازرگانی بوشهر با اشاره به نقش مهم حمایت‌های دولتی در توسعه صادرات، تصریح کرد: ارائه مشوق‌های صادراتی و تجاری و اعمال معافیت‌های مالیاتی خاصه در حوزه ارزش‌افزوده، از جمله مواردی است که می‌تواند تولیدکننده و صنعت را در تولید محصولات با کیفیت و صادرکننده و تاجر را در بازارسازی و بازاریابی و البته افزایش فروش ترغیب کند تا در نهایت اقتصاد کشور بتواند رشد مثبت اقتصادی را تجربه کند.

عظیمی اظهار داشت: اگر بخواهیم بخش تولید کشور تقویت شود و در ایجاد اشتغال تحول اساسی رخ دهد به امکانات راحت و پرداخت تسهیلات ویژه نیاز داریم، ضمن آنکه اگر امکان تعامل با دنیا برقرار شود خود به خود مسیر تجارت و در عین حال تقویت تولید هم مهیا می‌شود.

وی در پایان بر ضرورت تقویت تولید با هدف افزایش میزان صادرات، برقراری تعامل با دنیا و استفاده از تسهیلات ویژه بین‌المللی برای تولید ارزان قیمت و قابل رقابت تاکید کرد.

کد خبر 44613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =