دولت سیزدهم نظام مالیاتی را با هدف حمایت از تولید اصلاح کند

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: تا زمانی که نظام مالیاتی کشور اصلاح نشود نمی‌توان به منابع لازم برای تقویت بودجه دست یافت چرا که در حال حاضر، کشور با کاهش درآمدهای نفتی نیز مواجه است.

یاور دشتبانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم‌نیوز، درباره چالش های اقتصادی دولت سیزدهم، اظهار داشت: اگر بخواهیم یک پیشنهاد پیگیری امور برای دولت آینده تعریف کنیم باید ابتدا به تعهدات مالی دولت فعلی که برای دولت سیزدهم به یادگار مانده است، تمرکز کنیم چرا که این تعهدات ضروری است و نمی توان کسری آن را انکار کرد.

تحلیلگر مسائل اقتصادی افزود: اگر همین الان هم رویکرد دولت روحانی را بررسی کنیم شاهد خواهیم بود که دولتمردان فعلی در بحث مسکن مهر معتقدند که دو سوم تعهدات دولت قبلی در خصوص مسکن مهر را محقق کردند در حالی که همین دولت نارسایی های زیادی را برای دولت آینده به جا گذاشته که عدم انجام تعهدات مالی یکی از مهم ترین چالش‌های پیش روی دولت سیزدهم است.

این تحلیگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: موضوع دیگری که دولت منتخب با آن مواجه است، نرخ ارز و ضرورت تثبیت آن است که با توجه به شرایط فعلی تحریم‌ها، بعنوان یک چالش جدی پیش روی دولت بعدی قرار دارد.

دشتبانی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه بودجه سال ۱۴۰۰ نیز با نرخ ارز مدنظر دولت دوازدهم تنظیم شده در این مسیر چالش‌های جدی برای دولت آینده وجود دارد که بهره گیری از نیروهای کارآمد اقتصادی و البته باتجربه می تواند در حل این معضلات بسیار تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی ما به یکسری مسائل پایه ای برمی گردد. تاکید کرد: یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی کشور بحث مالیات است که متاسفانه دولت ها هیچ وقت آن را جدی نگرفته اند از این رو اگر این نظام مهم مالی و حیاتی اصلاح نشود از نظر من هیچ وعده‌ای نمی تواند محقق شود.

دشتبانی در پاسخ به این پرسش که دولت منتخب برای رفع کمبود بودجه باید چه راهکاری را مدنظر قرار دهد، گفت: یکی از منابع درآمدی دولت ها مالیات است، رویکردی که در بیشتر کشورهای اروپایی از جمله انگلیس اجرا می‌شود و این کشور امروز ۵۰ درصد از درآمد خود را از منابع مالیاتی تامین می کند.

این تحلیگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: تا زمانی که نظام مالیاتی اصلاح نشود و برای کاهش فرار مالیاتی و یا مقابله با فراریان از پرداخت مالیات و یا ایجاد پایه های جدید آن اقدام اساسی صورت نگیرد، قادر نخواهیم بود منابع لازم برای بودجه را بدست آوریم چرا که در حال حاضر بخاطر کاهش فروش نفت با کمبود درآمدهای نفتی نیز مواجه هستیم.

دشتبانی با بیان آنکه وضعیت خاص اقتصادی کشور فرصت آزمون و خطا را از ما گرفته است، تاکید کرد: بدون شک باید تیم قوی و هماهنگ اقتصادی در دولت آینده بر سرکار بیاید که بتواند با همسویی با نمایندگان مجلس ، روند اصلاحات اقتصادی کشور را تسریع بخشند و نارسایی های زیاد اقتصادی که جامعه درگیر آن هستند را برطرف کند.

کد خبر 44682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =