ایران؛ تامین کننده ۱۰۰ درصد مس کره‌جنوبی تا قبل از تحریم‌ها

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره‌جنوبی می‌گوید تا قبل از اعمال تحریم‌ها، سئول ۱۰۰ درصد از مس مورد نیاز خود را از ایران تامین می‌کرد اما بعد از سال ۹۷، ناچار شد کشورهای دیگر را در این زمینه جایگزین کند.

پویا فیروزی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز درباره روند تجارت کالایی بین ایران و کره جنوبی، اظهار داشت: تا قبل از تحریم‌ها بخش عمده صادرات ایران به جمهوری کره مربوط به نفت خام و میعانات گازی می‌شد. با این حال بعد از تحریم‌ها و بلوکه شدن دلارهای کشور، صادرات این کالاها به این کشور متوقف شد.

وی ادامه داد: تا قبل از تحریم‌ها، ایران تامین کننده ۱۰۰ درصد مس مورد نیاز کره جنوبی بود ولی بعد از خروج آمریکا از برجام، کره‌ای‌ها ناچار شدند بخشی از واردات مس خود را از دیگر کشورها تامین کنند، با این حال همچنان میزان کمی مس به این کشور صادر می‌شود.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی ارزش سایر محصولات صادراتی ایران به کره را بسیار ناچیز عنوان کرد و گفت: صادرات فرش ایرانی به کره بسیار ناچیز بود و میزان پسته صادراتی هم رقم بالایی نبود.

فیروزی خاطرنشان کرد: در زمان اوج گرفتن مبادلات تجاری ایران و جمهوری کره، بالاترین ارقام ثبت شده بین ۱۶ تا ۱۷ میلیارد دلار بود که بیشترین سهم واردات ایران مربوط به خودرو و قطعات آن می‌شد.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: بعد از خودرو نیز لوازم خانگی و قطعات آن حجم بالایی از واردات ایران از این کشور را به خود اختصاص می‌داد و همچنان هم واردات قطعات لوازم خانگی ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد که ماژول‌های مربوط به مانیتور کامپیوتر نیز بخش دیگری از واردات ایران از کره جنوبی را به خود اختصاص می‌داد.

کد خبر 44697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =