مخالفت با واردات، ناشی از نگرش انتزاعی به اقتصاد است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل با بیان اینکه برخی معتقدند کشور باید در همه زمینه‌ها صادرکننده باشد، گفت: این نوع نگرش انتزاعی، زاده بی‌دانشی و فهم نادرست از علم اقتصاد و تجارت است.

حسین وثوقی ایرانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با بیان اینکه بسیاری از مشکلات اقتصاد ایران بیش از ۵۰ سال عمر دارند، اظهار داشت: برای مثال تورم موضوعی است که کشور بیش از چهار دهه با آن مواجه بوده و هر سال به طور میانگین، مردم تورم ۲۰ درصد را تجربه کرده‌اند.

وی با اشاره به لزوم حرکت آگاهانه و هوشمندانه در اقتصاد، این امر را لازمه رشد اقتصادی دانست و افزود: تصمیم‌سازان و سیاست‌گذاران اقتصادی کشور باید شفاف بگویند که به کدام مکتب اقتصادی اعتقاد دارند و تصمیمات خود را بر مبنای کدام مکتب اقتصادی اعم از کمونیستی، امپریالیسمی و یا غیره اتخاذ می‌کنند.

وثوقی ایرانی ادامه داد: اتخاذ سیاست‌های نادرست و بعضاً متناقض و متضاد، سبب سردرگمی اقتصادی جامعه شده به طوری که هیچ فردی نمی‌تواند مبنای این تصمیمات را پیدا کند، چرا که اساساً مبنایی در هیچیک از نظام‌های اقتصادی پذیرفته‌شده در جهان ندارند.

این صادرکننده با اشاره به تعابیر نادرست و رایج بین مسئولان اقتصادی کشور، یادآور شد: امروزه تا صحبت از واردات می‌شود، بسیاری از مسئولان شروع به مخالفت می‌کنند در حالیکه اساساً تجارت یعنی خرید و فروش، بده و بستان؛ نمی‌شود که ما در مبادلات تجاری جهان فقط صادرکننده باشیم و این نوع نگرش انتزاعی زاده بی‌دانشی و فهم نادرست از اقتصاد و تجارت است که متأسفانه کشور را گرفتار مشکلات عدیده‌ای کرده است.

عضو اتاق بازرگانی اردبیل خاطرنشان کرد: گرچه امروزه محدود بودن ظرفیت‌های هر کشوری اثبات شده اما طرد کردن واردات به یک اپیدمی در بین مسئولان تبدیل شده که این امر ناشی از درک ناصحیح و فقدان دانش است اما تبعات این نوع نگرش اشتباه را متاسفانه مردم باید تحمل کنند.

وثوقی ایرانی ادامه داد: دولت در حال حاضر با کسری بودجه زیادی مواجه است که برای جبران آن باید اقدام به افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی و مهم‌تر از آن بازگشت ارز حاصل از صادرات کند. در صورت غفلت دولت از چاره اندیشی برای افزایش صادرات و بازگشت ارز حاصل از آن به کشور در قالب اسکناس و کالاهای ضروری، با توجه به محدود بودن کالا و خدمات موجود در داخل کشور، دولت ناچار از چاپ اسکناس (خلق پول) خواهد بود.

وی اظهار داشت: با افزایش پایه پولی در کشور، شاهد افزایش قیمت کالاها خواهیم بود و با توجه به اینکه درآمد مردم نیز به نسبت افزایش پیدا نکرده است، تورم‌های لجام گسیخته اقشار متوسط روبه پایین را تحت فشار فزاینده قرار می‌دهد که این فشارها می‌تواند کشور را در معرض ناهنجاری‌های اقتصادی و اجتماعی بیشتری قرار دهد.

وثوقی ایرانی پیشنهاد داد: افزایش صادرات مهمترین بحث در مقوله تجارت خارجی است و مهم‌تر از بحث صادرات، چگونگی بازگشت ارز حاصل از صادرات برای تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز و تأمین ارز به صورت مصارف اسکناس است.

کد خبر 44805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =