۱۰۰ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری دارای کد بهداشتی اتحادیه اروپا هستند

رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه صادرات فراورده‌های محصولات شیلاتی ایران در گروه A قرار دارد، گفت: اکنون بیش از ۱۰۰ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری دارای کد بهداشتی اتحادیه اروپا هستند.

به گزارش اگزیم نیوز، «علی صفر ماکنعلی»امروز (یکشنبه)در ششمین همایش ملی و نمایشگاه خاویار و صنایع وابسته که به مناسبت روز خاویار ایرانی در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد، افزود: سازمان دامپزشکی کشور توانسته با استفاده از بودجه ۸.۵ میلیون یورویی اتحادیه اروپا (مرکز تجارت بین المللی ITC )و  NRP (برنامه ملی پایش باقیمانده‌ها)ماهیان خاویاری را براساس مدل جدید طرح‌ریزی و اجرایی کند که تاکنون بیش از ۱۰۰ واحد از مزارع پرورشی ماهیان خاویاری، توانسته‌اند کد مربوطه را دریافت کنند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: بنابراین این تولیدکنندگان محصولات خود را بدون هیچ مشکلی به بازارهای بین المللی به ویژه کشورهای اروپایی صادر می کنند.

وی اضافه کرد: سازمان دامپزشکی نیز به منظور اعمال کنترل و نظارت بهداشتی طبق برنامه مراقبت تدوین شده، هر شش ماه یکبار از این واحدها بازدید کرده و آنها را از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد سنجش قرار می دهند.

نظارت بهداشتی، ضامن تولید سالم و صادرات پایدار محصولات خاویاری

ماکنعلی، نظارت بهداشتی را ضامن تولید سالم و صادرات پایدار محصولات خاویاری دانست و تصریح کرد: این سازمان دارای دو مسوولیت خطیر است. اولین مسوولیت تنظیم مقررات بهداشتی برای تمامی محورهای تولید، تکثیر و امنیت زیستی در مزارع پرورشی و دومین مسوولیت نظارت بهداشتی بر تمامی محصولات مرتبط دامی و شیلاتی هستند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه تولید و صادرات محصولات خاویاری نیز از این قاعده مستثنی نیست، گفت: نظارت بهداشتی این سازمان، تمامی مراحل تولید، پرورش تا صادرات خاویار و گوشت ماهیان خاویاری را در بر می گیرد.

ماکنعلی با بیان اینکه نظارت ها و سیاستگذاری های مسائل بهداشتی، نه تنها مانع تولید نیست، بلکه تضمینی برای سلامت جامعه و هموار کردن مسیر صادرات و تجارت با بازارهای بین المللی است، افزود: سازمان دامپزشکی، اصلی ترین و مهمترین سازمان متولی و مرجع ذیصلاح در امر سلامت محصولات دامی است و در این حوزه باید پاسخگو باشد.

وی اظهارداشت: امیدواریم با همکاری بخش خصوصی و دیگر سازمان ها و ارگان های مرتبط، خللی در انجام وظایف نظارتی و سیاستگذاری سازمان دامپزشکی کشور وارد نشود تا ضمن تداوم تولید سالم و بهداشتی، صادرات این محصولات نیز رونق بیشتری پیدا کند.

ششمین همایش ملی و نمایشگاه خاویار و صنایع وابسته با محوریت گرامی‌داشت روز خاویار ایرانی، تولید ماهیان خاویاری در ایران و جهان، صادرات بازارهای هدف و چالش‌ها، مدیریت بهداشت بیماری و تغذیه، استانداردسازی در صنعت خاویاری، تقلب، قاچاق خاویار، خاویار فراوری و تضمین کیفیت و سازمان کورهای صادرکننده خاویار در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد.

کد خبر 44809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =