۱۰ مقصد عمده صادرات و واردات ایران در ۴ ماهه ۱۴۰۰

مهم‌ترین مقاصد صادراتی کشور در ۴ ماهه نخست امسال به ترتیب کشورهای چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، در چهار ماهه نخست امسال۵۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۹ میلیارد دلار بین ایران و کشورهای مختلف مبادله شد که مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل نشان‌دهنده رشد ۲۱ درصدی در وزن و ۴۷ درصدی در ارزش کالاها است.

سهم صادرات کالاهای غیرنفتی از مجموع تجارت خارجی ۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۲۷ درصد و از حیث ارزش ۶۵ درصد رشد داشته است. با این حال در تیرماه، ۳.۶ میلیارد دلار کالای غیرنفتی از کشور صادر شده که این رقم کاهشی ۱۸.۲ درصدی را نسبت به ماه قبل از آن نشان می‌دهد.

همچنین در این مدت، ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از حیث وزن ۵ درصد و از نظر ارزش ۳۲ درصد رشد داشت. در تیرماه امسال ایران ۴.۳ میلیارد دلار کالا وارد کرده که افزایشی ۱۶.۲ درصدی را نسبت به ماه قبل از آن نشان می‌دهد.

مهم‌ترین مقاصد صادراتی و مبادی وارداتی ایران

مهم‌ترین مبادی صادراتی ایران در ۴ ماهه نخست امسال به ترتیب کشورهای چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان بوده‌اند.

ایران طی این مدت ۴.۳ میلیارد دلار کالا به چین، ۲.۸ میلیارد دلار کالا به عراق، ۱.۶ میلیارد دلار کالا به امارات، ۹۲۳ میلیون دلار به ترکیه و ۷۲۸ میلیون دلار به افغانستان صادر کرده است.

مهم‌ترین مبادی وارداتی ایران هم در این مدت امارات با ۴.۷ میلیارد دلار، چین با ۳.۱ میلیارد دلار، ترکیه با ۱.۵ میلیارد دلار، آلمان با ۵۶۳ میلیون دلار و سوئیس با ۵۳۹ میلیون دلار بوده‌اند.

نکته مهم در مبادی وارداتی ایران، افزایش فاصله امارات با چین طی این مدت است. در سال‌های گذشته همواره چین در صدر فهرست کشورهای صادرکننده با ایران قرار داشت ولی در ماه‌های گذشته امارات این جایگاه را به خود اختصاص داده و در تیرماه امسال فاصله آن با چین به بیش از ۱.۶ میلیارد دلار رسیده است.

کد خبر 45094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =