تیم اقتصادی دولت سیزدهم برنامه چالش‌زدایی را در دستور کار قرار دهد

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مازندران با اظهار اینکه اقتصاد کشور با مشکلات و چالش‌های زیادی مواجه است، گفت: تیم اقتصادی دولت سیزدهم باید ضمن شناسایی مشکلات، چالش‌زدایی را برای ساماندهی امور اقتصادی در دستور کار قرار دهد.

به گزارش اگزیم نیوز، دکتر قاسم نوروزی روز سه شنبه در گفت و گویی افزود : مهم ترین چالش اقتصادی کشور افزایش دایمی قیمت ها و تورم است. اگرچه تورم طی چند سه دهه اخیر همواره در کشور روند صعودی داشته ولی در سال های اخیر افسار گسیخته شده است.

وی چالش دیگر اقتصاد را توقف رشد اقتصادی طی سال های اخیر و تجربه چند سال رشد منفی در دولت های قبلی دانست و اضافه کرد: حل مشکلات اقتصادی کشور از جمله تورم نیازمند رشد اقتصادی مداوم، متوازن و پایدار در کشور است.

این استاد دانشگاه دستیابی به رشد اقتصادی پایدار را در گرو تولید، صادرات و سرمایه گذاری دانست و گفت: دولت سیزدهم برای رسیدن به این هدف باید موانع تولید ، صادرات و سرمایه گذاری را شناسایی و رفع کند.

وی از شکاف طبقاتی به عنوان دیگر چالش اقتصادی کشور نام برد و اظهار داشت: در سال های اخیر اختلاف کسب درآمد و فاصله طبقاتی به اندازه ای زیاد شده است که برحوزه های دیگر از جمله حوزه اجتماعی اثرگذاری کرده و آسیب های این حوزه را تشدید کرده است.

نوروزی اصلی ترین چالش اقتصادی کشور را فساد اقتصادی ، پولشویی و رانت های اقتصادی و انحصار طلبی دانست و گفت : دولت سیزدهم برای حل این چالش ها باید چهار گام بردارد که گام نخست تعیین اهداف برای دستیابی در یک دوره چهار ساله است.

وی بررسی دلایل و موانع حل چالش های اقتصادی را گام دوم برشمرد و افزود: پیچیدن نسخه قوی اقتصادی برای رفع مشکلات موجود نیازمند علت یابی درست و صحیح چرایی ایجاد چالش های اقتصادی و موانعی است که باعث می شود این چالش ها انباشت شده و حل نشود.

این استاد دانشگاه با اظهار اینکه گام های اقتصادی چهارگانه باید به ترتیب برداشته شود، تصریح کرد: سومین گام انتخاب دستورالعمل و سیاست های صحیح اقتصادی است که کارآیی لازم را داشته باشد در عین حال که باید از ناکامی دولت های قبلی در این زمینه درس گرفت و به دام آزمون و خطا هم نیفتاد.

وی از اجرا به عنوان چهارمین گام در حل چالش های اقتصادی کشور نام برد و افزود: اجرا شدن تنها نباید به دستورالعمل ها خلاصه شود بلکه باید در زمان مناسب اجرا صورت بگیرد و برای تضمین آن نیاز است دستگاه های نظارتی بدرستی در این خصوص کار را انجام بدهند و هماهنگی بین دستگاه ها صورت بگیرد.

نوروزی دستیابی با تاکید بر اینکه تیم اقتصادی دولت سیزدهم باید برای موفقیت در حل چالش های اقتصادی بسترسازی کند، گفت: رسیدن به ثبات اقتصادی نیازمند دستیابی به ثبات سیاسی است و در این زمینه هم رفع تحریم ها می تواند در موفقیت تیم اقتصادی موثر باشد.

این استاد دانشگاه همچنین از حذف اقتصادهای رانتی و انحصاری برای افزایش میل و رغبت سرمایه گذاران داخلی و خارجی ، ساماندهی بازارهای مالی همچون بازار بورس ، نظام بانکی شفاف و اصلاح نظام مالیاتی به عنوان اقداماتی برشمرد که دولت برای رفع مشکلات اقتصادی کشور باید در دستور کار قرار دهد.

کد خبر 45164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =