افت آرام تورم نقطه به نقطه و سالانه

تورم شهری در بهمن ماه ۰.۴ واحد درصد کاهش یافت و در مقایسه با بهمن ماه سال قبل با ۰.۶ واحد درصد افت مواجه گردید

نرخ تورم کشور بر اساس آمارهای رسمی مرکز آمار در مناطق شهری به  11.8 درصد رسیده که این نرخ 0.4 واحد درصد از نرخ دی ماه پایین تر است. در این بین نرخ تورم در بهمن سال جاری در مقایسه با بهمن سال گذشته 8.9 درصد اعلام شده است که 0.6 واحد درصد پایین تر آمده است. به این ترتیب با آن که تغییرات نرخ تورم در منطقه هسته سخت تورم در حال حرکت است اما میل به کاهش نرخ در شاخص قیمت ها دیده می شود. به عقیده کارشناسان این روند نشان دهنده ثبات سیاست های دولت در بخش اقتصاد است. این کاهش نرخ در شرایطی اعلام می شود که این روزها برخی منتقدان دولت با تاختن به رقم نقدینگی در تلاشند دولت را به افزایش نقدینگی از طریق تقویت پایه پولی و سیاست های نامنضبط پولی و بودجه ای متهم کنند اما روند کاهش تورم حکایت از آن دارد که کشور دبا چالش جدیدی در حوزه نقدینگی روبرو نشده است. کارشناسان اقتصادی خروج آمارهای اقتصادی مربوط به نقدینگی را از جبس آماری دولت قبل دلیل این موضوع می دانند و معتقدند آنچه باعث شده آمار نقدینگی به شدت افزایش یابد حبس آماری در دولت قبل بوده که در حال حاضر شفاف شده است.

در این بین به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران شاخص قیمت کالا و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در بهمن ماه (بر مبنای سال پایه 1390) در این ماه به عدد 222.4 رسید که نسبت به ماه قبل از آن 0.4 واحد درصد کاهش داشته است.
شاخص گروه عمده خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات، در این ماه به رقم 258.8 رسید که نسبت به ماه قبل 0.6 درصد کاهش یافت و شاخص گروه اصلی خوراکی ها در ماه مورد بررسی به عدد 256.9  رسید که نسبت به ماه قبل 0.7 درصد افت نشان می دهد.
شاخص گروه اصلی خوراکی ها در بهمن ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل 7.7درصد افزایش دارد و نرخ تورم 12 ماهه این گروه 10.1 درصد ثبت شد.
شاخص گروه عمده خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات دربهمن ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل7.6 درصد افزایش داشت و درصد تغییرات این گروه در 12 ماه منتهی به بهمن ماه 94 نسبت به دوره مشابه سال قبل 9.9 درصد است که نسبت به دیماه 10.1 درصد کاهش داشته است.
شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات در بهمن ماه 94 به رقم 209.9 رسید که نسبت به ماه قبل 0.3 درصد کاهش داشت. میزان افزایش شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل9.5 درصد بود و نرخ تورم 12 ماهه منتهی به بهمن ماه 94، نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه 12.6 درصد است که نسبت به تورم 12 ماهه منتهی به دی ماه 94 به میزان 13.2 کاهش یافته است.

کد خبر 4546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =