کاهش قدرت خرید مردم با تداوم روند افزایش قیمت ارز

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز معتقد است: از آنجا که افزایش قیمت ارز توسط دولت دوازدهم با هدف تامین بخشی از هزینه‌های روزمره سبب کاهش ارزش پول ملی و قدرت بیش از حد خرید مردم شده دولت سیزدهم باید برای تثبیت قیمت ارز، تقویت پول ملی و قدرت خرید مردم تلاش کند.

محمدجواد امانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز نقش بسیار زیاد و مستقیم افزایش صادرات بر حوزه های تولید و اشتغال را یادآور شد و اظهار داشت: امروزه بسیاری از کارخانه‎‌های کشور تنها به صورت روزمره و تنها برای پاسخگویی به درخواست و سفارشات بازار داخلی فعالیت می کنند و عمده سفارشات آنها نیز فصلی است، در حالی که توان تولید آنها بسیار بالا است و آنها باید برای صادرات بخشی از محصولات خود به بازارهای جهانی برنامه ریزی کنند.

وی ادامه داد: تامین بازار داخل بلحاظ محدودیت نیاز بازار به معنای بهره گیری محدود از ظرفیت نصب شده کارخانجات و در نهایت کاهش درآمد و سودآوری تولیدکننده و همچنین تعدیل نیروی شاغل و افزایش بیکاری است.

امانی بی‌ثباتی قیمت‌ ارز را یکی دیگر از مشکلات موجود در فرآیند صادرات ذکر کرد و با اشاره به تاثیر نرخ ارز بر قیمت‌ تمام‌شده محصولات، افزود: از آنجا که عدم ثبات نرخ ارز به یکی از چالش های مهم سال‌های اخیر تمام صنعت ایران تبدیل شده، دولت سیزدهم باید با بهره گیری از نظرات متخصصان و کارشناسان اقتصادی تدابیر لازم را برای تثبیت قیمت ارز و رفع این نارسایی اتخاذ کند.

وی با انتقاد از عملکرد همه دولت های قبلی در بخش ارز، بیان کرد: در واقع بیشتر دولت‌های قبلی تلاش کرده‌اند با افزایش قیمت ارز، بخشی از هزینه‌های جاری خود را به عنوان یک کارفرمای بزرگ تامین از جمله حقوق و مزایای کارکنان خود را از این محل تامین کنند؛ اما گویا به این نکته توجه نکرده‌اند که نوسان نرخ ارز نه تنها سبب کاهش ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم می‌شود بلکه در نهایت افزایش نارضایتی در جامعه را بدنبال خواهد داشت.

این کارشناس تأکید کرد: تداوم افزایش نرخ ارز در این سال‌ها، نه‌تنها هیچیک از مشکلات دولت را حل نکرد؛ بلکه اعتماد بازارهای منطقه به طرف‌های ایرانی را نیز کمرنگ و قدرت رقابت را از تاجران و بازرگانان ایرانی سلب کرد.

عضو اتاق بازرگانی اهواز با بیان اینکه اعتماد در بازارهای بین‌المللی و منطقه‌ای یک‌شبه بدست نمی‌ آید، اظهار داشت: متأسفانه دولت قبلی نه‌تنها اقدامی برای اعتمادسازی در حوزۀ صادرات نکرد بلکه با اعمال سیاست‌های اشتباه، اعتماد طرف‌های خارجی به تجار و تولیدکنندگان ایرانی را نیز خدشه‌دار کرد.

کد خبر 45478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =