خاندوزی مسلط به اقتصاد اسلامی و در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی موثر است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: به عنوان یک معلم اقتصاد می‌گویم بهتر از خاندوزی در اقتصاد اسلامی نداریم و او می‌تواند در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی بسیار موثر باشد.

به گزارش اگزیم نیوز، مهدی طغیانی روز یکشنبه در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد، گفت: سید احسان خاندوزی در طول ۱۴ سال در مرکز پژوهش‌های مجلس تلاش‌های زیادی کرده و ۱۵۰ گزارش نظارتی مجلس را تدوین کرده است. همکاری خاندوزی در قوانین، لوایح و طرح‌های مصوب شده در مجلس نقش پررنگ داشته و علاوه بر این ۳۷ مقاله پژوهشی دارد و کلیدواژه این مقالات اسلام، عدالت و اقتصاد اسلامی است.   به عنوان یک معلم اقتصاد باید بگویم بهتر از او کسی که بتواند به اقتصاد اسلامی مسلط باشد، در کشور نداریم.

نماینده مردم اصفهان افزود: به عنوان معلم کوچک اقتصاد شهادت می‌دهم که ایشان هم در اقتصاد اسلامی و هم در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی می‌تواند بسیار موثر باشد. وزارت راه و یا وزارت جهاد کشاورزی نیازمند وزرایی با تجربه دارد. وزارت اقتصاد انسجام فکری و نظری می‌خواهد که خوشبختانه خاندوزی از آن برخوردار است.

طغیانی ادامه داد: خاندوزی نگاه ویژه‌ای به تحریم‌ها داشته و تاکنون چندین جلسه در این زمینه برگزار کرده است.  شهادت می‌دهم او هم جوانی توانمند و متعهد و هم فردی متخصص است.

** نماینده موافق وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی:

انتظار از وزیر پیشنهادی اقتصاد مهار تورم و ایجاد اشتغال است

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مهار تورم و ایجاد اشتغال را انتظار مجلس از وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی ذکر کرد و گفت: خاندوزی در صورت تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی باید رویکرد دانش بنیان داشته باشد.

«ابراهیم عزیزی» روز یکشنبه و در موافقت با تصدی«احسان خاندوزی»بر وزارت امور اقتصاد و دارایی گفت: قانون اساسی ساختار کلان نظام را به خوبی ترسیم کرده است.  طبق اصل ۵۶ قانون اساسی حاکمیت بر جهان و اسلام از آن خداوند است و تعیین سرنوشت انسان به خود وی واگذار شده است.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس افزود: طبق اصل ۵۷ قانون اساسی قوای سه گانه زیر نظر ولایت مطلقه فقیه قرار دارند و براساس اصل دوم قانون اساسی پایه‌های نظام و اهداف آن از جمله استقلال اقتصادی و عدل ترسیم شده است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با اشاره به ماده ۱۲ قانون اساسی ادامه داد: طبق این ماده تمام قوای سه گانه و سایر ارکان نظام باید برای ثبات اقتصادی و رفع فقر و محرومیت تلاش کنند؛ در واقع قانون اساسی تبیین کننده اقتصاد اسلامی است که سبب ایجاد فرصت‌های برابر و رفع تبعیض می‌شود.

وی با بیان اینکه تجلی قانون اساسی، حاکمیت اسلام و دین خداست که در اصل ۱۱۰ به خوبی به آن اشاره شده است، ادامه داد: در صدر قوانین، اسناد بالادستی، چشم‌انداز، سیاست‌های کلی نظام وجود دارند که جایگاه اقتصادی در سند چشم انداز جایگاه قابل توجهی دارد. این جایگاه با تولید، اشتغال، مهار تورم و تحقق عدالت اجتماعی عملیاتی می‌شود.

عزیزی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه به طور متوسط ۸ درصد برای رشد اقتصادی پایدار در نظر گرفته شده است، گفت: بهبود فضای کسب و کار رقابت پذیر، گسترش تامین جامع مالی، نظام بیمه، جذب سرمایه گذاری خارجی، تغییر نگاه به بودجه از نفت وگاز و ... در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در تبصره ۱۸ قانون بودجه برای تولید و اشتغال منابع قابل توجهی پیش بینی کرده که بر این اساس ۲۸ میلیارد برای اشتغال، ۲۷ هزار میلیارد برای کشاورزی و ۲۰ هزار میلیارد برای رفع محرومیت اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: ساختار وزارت اقتصاد در تیم اقتصادی دولت جایگاه مهمی دارد لذا از وزیر این وزارتخانه انتظار می‌رود به بحث های مالیات، بورس، سهام عدالت، عضویت در مجامع مختلف، داشتن رویکرد دانش بنیان، مهارم تورم و تولید و اشتغال توجه داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: وزیر اقتصاد، رییس کمیسیون اقتصادی دولت است و می‌تواند در راستای اصلاح امور مالیات، مبارزه با فساد و رونق تولید نقش اساسی ایفا کند.  

عزیزی  خاندوزی را جوانی انقلابی و از دل مجلس دانست و گفت: رویکرد مطالبه گری، جهادی، ولایی، حق طلب، عدالتخواه، فساد ستیزی در وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه خاندوزی دارای تجربه لازم خصوصا در حوزه نظام قانونگذاری بوده و از اساتید دانشگاه است، گفت: خاندوزی دارای تخصص و سلامت بوده و مردمی بودن از ویژگی‌های وی محسوب می‌شود و امیدواریم با وجود ایشان در این عرصه شاهد رفع مشکلات مردم باشیم.

** رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:

خاندوزی اشراف کاملی بر حوزه اقتصاد کشور دارد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: جدیت، پیگیری، اشراف علمی و تعصب برای حل مشکلات در وزیر پیشنهادی اقتصاد به خوبی دیده می‌شود.

محمدرضا پورابراهیمی نیز در دفاع از وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: جدیت، پیگیری، اشراف علمی و تعصب برای حل مشکلات در آقای خاندوزی به خوبی دیده می‌شود. دغدغه ما در حوزه کلان اقتصاد کشور که بارها هم به اشاره داشتیم مطالباتی بود که دولت باید در حوزه اقتصادی انجام می داد و انجام نداد. امروز این ظرفیت برای مجلس فراهم شده است که یکی از همین مطالبه گران این حوزه پیگیر موضوعات اقتصادی باشد.

نماینده مردم کرمان گفت: براساس فرمایش رهبر انقلاب می‌توانیم مشکلات اقتصادی کشور را با فضل الهی حل کنیم، بر همین اساس  نگاهی که در این حوزه شکل می گیرد می‌تواند مبنای تحول اساسی در حوزه اقتصاد کشور باشد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: ما در دو موضوع با وزیر پیشنهادی به توافق رسیدیم؛ یکی ماموریت‌های نظارتی مجلس و نظارت بر اجرای کامل قوانین. قوانینی وجود دارد که به صورت کامل در این سال‌ها  اجرایی نشده است، موضوع بعد مولدسازی دارایی های دولت است که خاندوزی  بر اهمیت این موضوع تاکید دارد.

وی با اشاره به شرایط نامطلوب محیط کسب و کار گفت: توافق شد در این حوزه کارهای انجام نشده در اولویت قرار گیرد و این موقعیت مهم برای کشور ایجاد شده که فردی از درون مجلس این دست از مطالبات را پیگیری کند.

نماینده مردم کرمان اظهار کرد: موضوع دیگر مسائل تقنینی است؛ مباحثی چون اصلاح ساختار نظام مالیاتی باید مورد توجه باشد که ما در طول یک سال و چند ماه در کمیسیون این موارد را بر اساس اولویت‌ها دسته بندی کردیم و معتقدیم اگر این موضوعات در چارچوب مبانی علمی  و در توافق میان مجلس و دولت عملیاتی شود نتایج مطلوبی به دنبال داشته باشد.

پورابراهیمی به بحث سهام عدالت اشاره کرد و گفت: دو میلیون ۸۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی فاقد سهام عدالت هستند که این موضوع هم باید مورد توجه باشد. این محورها نمونه‌ای از برنامه‌های تحولی است اگر از این وزیر جوان حمایت شود اقدامات خوبی شکل می‌گیرد و اگر این برنامه ها و اقدامات در دستور کار قرار بگیرد موجب بهبود وضعیت اقتصادی کشور می‌شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: آقای رییسی شرط معرفی وزرا را دارا بودن ویژگی‌های انقلابی عنوان کردند، برهمین اساس من و همکارانم در کمیسیون اقتصادی از ایشان حمایت می‌کنیم و دو شرط اصلی برای ایشان داریم، یکی سلامت، که ایشان از نیروهای سالم هستند و دیگری کارآمدی در فعالیت‌ها، با این دو ویژگی می‌توانیم مسیر آینده را تعریف کنیم و اقدامات مثبتی را در عرصه اقتصادی شکل بدهیم و معتقدیم جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم فشارهای اقتصادی می‌تواند با اتکا به ظرفیت‌های درونی برنامه ریزی کرده و موفقیت‌های خوبی را شاهد باشد.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی:

نظریات خاندوزی نویدبخش بهبود فضای کسب وکار است

عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: نظریات خاندوزی در بازار سرمایه نوید بخش بهبود محیط کسب و کار و اقتصاد کشور خواهد شد،

معصومه پاشایی بهرام بعنوان دیگر نماینده موافق با صلاحیت «احسان خاندوزی» وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: وزیر پیشنهادی اقتصاد چند ویژگی دارد که می‌تواند کمک شایانی به وزارت اقتصاد و شرایط کشور ارائه کند.

نماینده مردم مرند و جلفا افزود: فعالیت در مرکز پژوهش‌های مجلس، امکان تعامل با نمایندگان مجلس شورای اسلامی را برای خاندوزی فراهم کرده است و پیوند آنها با جامعه دانشگاهی سبب ایجاد حلقه کارآمد بین پژوهشگران، سیاستگذاران و وزارت اقتصاد شده است.

وی اضافه کرد: خاندوزی نیروی جوان با روحیه انقلابی، عدالت محور و فسادستیز است و مقالات تخصصی ارزشمندی در زمینه نیازهای اقتصادی ایران را نوشته که در دانشگاه تدریس می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه وزیر پیشنهادی اقتصاد درباره کسب و کار برنامه ویژه‌ای دارد، گفت: داشتن روحیه کار گروهی یکی از الزامات کار اقتصادی در ایران است که وزیر پیشنهادی اقتصاد توانایی انجام کار گروهی را دارد.

پاشایی درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی گفت: فعال کردن ستاد اقتصادی دولت برای ایجاد هماهنگی بین دستگاهی، اصلاح نظام مالیاتی و گمرکی به عنوان یکی از محورهای اساسی تحول اقتصاد کشور، اصلاح نظام مالیاتی و بانکی به عنوان یکی از مهمترین چالش‌های اقتصاد کشور، بهبود ساختار بازار سرمایه که سبب به تاراج رفتن سرمایه مردم در بورس شد، از جمله برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد است.

وی با بیان اینکه نظریات خاندوزی در بازار سرمایه نوید بخش بهبود محیط کسب و کار و اقتصاد کشور خواهد شد، ادامه داد: شفافیت، ارتقای بهره وری و مدیریت دارایی‌های دولت از جمله برنامه‌های ایشان است.

پاشایی بهرام با تاکید بر اینکه خاندوزی معتقد به اقتصاد مقاومتی است، عنوان کرد: وی مقالات علمی متعددی در خصوص اقتصاد مقاومتی دارد و در زمان حضور خود در مرکز پژوهش‌های مجلس در این زمینه اقداماتی داشته است. علاوه براین یادداشت‌هایی در این خصوص در سایت رهبر معظم انقلاب داشته است، همچنین تکیه بر بودجه با استفاده از مالیات از برنامه‌های وی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: انتظار داریم خاندوزی در صورت کسب رای اعتماد نمایندگان برنامه های خود را عملی کرده و زمانی که وارد وزارتخانه شد دچار روزمرگی نشود و مسیر تحول گرایی را حفظ کند.

کد خبر 45573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =