توسعه تجارت با همسایگان امنیت، رفاه و اشتغال را در پی دارد

مدیرکل دفتر عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: توسعه تجارت با همسایگان ثبات، امنیت، اشتغال و رفاه در کشور به ویژه مناطق مرزی را به دنبال دارد.

به گزارش اگزیم نیوز، «فرزاد پیلتن» در گفت‌وگویی با بیان اینکه تجارت با همسایگان اهمیت بسیاری دارد، اظهار داشت: توسعه مبادلات با کشورهای هم مرز، ارتباطات را نزدیک‌تر و وابستگی متقابل اقتصادی و تجاری را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه تجارت با کشورهای همسایه آسان، ساده و با قیمت ارزان انجام می شود، خاطرنشان کرد: کاهش هزینه های حمل و نقل به دلیل فاصله اندک جغرافیایی بر قیمت نهایی کالا تاثیر می گذارد و می تواند در رقابت با کشورهای دیگر مورد استقبال بیشتری برای مصرف کنندگان قرار بگیرد.

مدیرکل دفتر عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: فعالان اقتصادی موانع کمتری برای مبادلات مالی و پولی در شرایط فشارهای بین المللی از جمله تحریم ها دارند زیرا ارزهای تجاری از طریق غیربانکی نیز قابل انتقال است و از سوی دیگر اعتماد و آشنایی تجار دو کشور با یکدیگر مسیر پرداخت را هموار می کند.

وی تاکید کرد: رونق مرزهای دو کشور موجب ایجاد اشتغال، رفاه و افزایش امنیت در مناطق مرزی می شود زیرا این محدوده ها به طور معمول به دلیل دوری از پایتخت کشورها از سطح رفاه کمتری برخوردار هستند و تجارت می تواند رونق بیشتری در دو سوی یک مرز ایجاد کند.

پیلتن با بیان اینکه شناخت متقابل از نیازها، توانایی و پتانسیل های بازارهای کشورهای همسایه مزیت ها تجاری محسوب می شود، گفت: بر همین اساس تجار به راحتی می توانند رقبای خود از بازار حذف کنند زیرا آشنایی و اشتراکات فعالان اقتصادی با یکدیگر موجب سهولت کار و ارتباط بین تجار می شود.

وی با اشاره به بازارچه های تجاری در مرز مشترک با کشورهای همسایه، تصریح کرد: اینکه بازارچه ها زمینه گسترده ای برای ارتباطات تجاری بین دو کشور با مرز خاکی فراهم کرده و تجار دو طرف می توانند در چارچوب این بازارچه ها با سرعت و سهولت بیشتری با هم ارتباط و مبادله کالایی داشته باشند.

تسهیل‌گری، ثبات سیاسی بهبود تجهیزات از الزامات توسعه تجاری

مدیرکل دفتر عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه ثبات سیاسی ایران با کشورهای همسایه علاوه بر ثبات اقتصادی از الزامات تجاری است، اظهار داشت: تسهیل ارتباطات بانکی، زیرساخت های حمل و نقل، رعایت استانداردهای بین المللی برای تولید کالا، تعیین قیمت مناسب و شناخت دقیق از سلیقه مصرف کنندگان لازمه توسعه تجاری با کشورهای همجوار است تا حضور موثرتری در بازارهای این کشورها داشته باشیم.

وی افزود: برای افزایش حضور در بازارهای همسایگان نیاز به تاسیس دفاتر، ایجاد شعب بنگاه ها و برندسازی داریم که از الزامات حضور مستقیم نیز محسوب می شوند.

پیلتن با بیان اینکه در سطح بین دولت ها نیاز به برنامه ریزی مشترک با کشورهای همسایه برای توسعه ارتباطات تجاری در راس اقدامات وجود دارد، افزود: فعال تر کردن دیپلماسی اقتصادی، برگزاری کمیسیون های مشترک اقتصادی و بازرگانی، مبادله هیات های تجاری، حمایت از اتاق های مشترک بازرگانی و برگزاری همایش های مشترک روابط دو طرف را گسترده تر می کند.

به گفته وی، کمک به تسهیل ارتباطات تجار از طریق سرعت در صدور ویزا و تدابیر ویژه ارتباطات دو طرف از جمله راهکارهایی است که می تواند مبادلات تجاری را افزایش دهد.

رشد ۴۲ درصدی تجارت با همسایگان در چهار ماهه نخست ۱۴۰۰

مدیرکل دفتر عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: در چهار ماهه اول سال جاری هفت میلیارد و ۲۲۷ میلیون دلار صادرات به ۱۵ کشور همسایه داشتیم که ۵۰ ارزش صادرات کشور را شامل می شود و در مقایسه با سال گذشته رشد ۴۲ درصدی را نشان می دهد.

وی افزود: عراق، امارات، ترکیه، افغانستان، پاکستان، روسیه، عمان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و ارمنستان به ترتیب کشورهای اول تا دهم تجارت با همسایگان را تشکیل می دهند.

پیلتن اظهار داشت: مزایا و الزامات تجارت ایران با همسایگان به دلیل برخی ویژگی های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تفاوت های بسیاری دارد که باید در سطح برنامه ریزی و سیاست گذاری های دولت، نهادهای دولتی و بنگاه های اقتصادی مورد توجه قرار بگیرد

مدیرکل دفتر عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اینکه برای رونق تجاری با کشورهای هم مرز نیازمند برنامه ریزی های دقیق تری در سطح اتحادیه ها تشکل های صادراتی هستیم، خاطرنشان کرد: در کنار دولت، تشکل های و فعالان بخش خصوصی از جمله اتاق بازرگانی، اتاق های مشترک و انجمن های صادراتی برای کسب سهم مناسبی از بازارهای همسایه باید برنامه ریزی را در دستور کار قرار بدهند.

کد خبر 45768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =