رتبه سه رقمی ایران در حوزه کسب وکار در بین کشورهای جهان

اقتصاددان و تحلیلگر مدل‌های اقتصادی و کسب و کار با چند تعریف از انواع و حوزه کسب و کار، گفت: در حال حاضر رتبه جهانی ما در حوزه کسب و کار سه رقمی است که با بهبود محیط کسب و کار می توان این رتبه را مجددا کاهش داد.

فرهاد تقوامنش روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اگزیم نیوز با بیان آنکه امروزه کسب و کارهای خانگی از بخشهای حیاتی و ضروری فعالیت های اقتصادی کشورهای پیشرفته محسوب می شوند، افزود: کسب و کار خانگی از نظر ایجاد شغل، نوآوری در عرضه محصول یا خدمات در نهایت سبب تنوع و دگرگونی زیادی در اجتماع و اقتصاد هر کشور می شوند.

وی اضافه کرد: کسب و کارهای خانگی به طور معمول برای جوانان، نقطه شروع مناسبی برای راه اندازی کسب و کار شخصی است، زیرا راه اندازی آن در مقایسه با دیگر انواع کسب و کار ساده تر و آسانتر است. برای مثال شما می توانید با یک دستگاه رایانه و یک خط تلفن، یک کسب و کار اینترنتی راه بیندازید و کارها و خدمات مختلفی را به مردم عرضه و از این راه برای خود درآمد کسب کنید.

تقوامنش با بیان اینکه بهبود محیط کسب و کار یکی از مهم‌ترین راهبردهای توسعه اقتصادی در هر کشور است، اظهار داشت: علاوه بر این  هرچه محیط کسب وکار در یک کشور شرایط بهتری داشته باشد و بهره‌برداری از فرصت‌های کارآفرینی در جامعه‌ بیشتر باشد، عملکرد اقتصاد آن کشور و خلق ارزش و ثروت در آن جامعه نیز بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه رتبه ما براساس آخرین اعلام صندوق بین المللی پول و بانک جهانی ۱۲۷ به بالاست، افزود: کسب این رتبه در حالی است که این رتبه باید به زیر ۲۵ نزول یابد تا بتوانیم از یک فضای بسیار مطلوب و مساعد برای ایجاد کسب کار در کشور بهره برداری کنیم.

تقوامنش تصریح کرد: آنچه مسلم است اصلاح فضای کسب و کار و بهبود شاخص‌های مزبور در عرصه جهانی است که نه تنها گامی مثبت و اساسی در جهت تقویت جنبه مشارکت بخش خصوصی در عرصه اقتصاد و ارتقاء سطح اشتغال و تولید در کشور محسوب می‌شود بلکه به طور قطع از منظر سرمایه گذاران خارجی از جمله‌ی مهمترین نماگرها برای ورود به کشور میزبان و شرط لازم برای ارتقا و تسهیل جریان ورود فناوری به هر کشور است.

اقتصاددان و تحلیلگر مدل‌های اقتصادی و کسب و کار تاکید کرد: با وجود این، طی سال‌های پس از اعلام آمارهای جهانی از رتبه بندی فضای کسب و کار در کشورهای مختلف، دیدگاه‌های متفاوتی در زمینه جایگاه کشورمان مطرح می‌شود.

 تقوا منش با بیان اینکه این شرایط موجب شده تا اکنون بهبود فضای کسب و کار با توجه به چالش‌های پیش روی اقتصاد کشور به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل شود، گفت: با این وجود به نظر می‌رسد هنوز هم بسترهای مناسب برای ایجاد فضای امن سرمایه‌گذاری و کسب و کار در کشورمان چندان فراهم نبوده و برای رسیدن به جایگاه واقعی اقتصاد ایران در زمینه شاخص فضای کسب و کار، فراهم کردن برخی زیرساخت‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

وی  افزود: با این حال بهبود محیط کسب و کار، نیازمند برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مطلوب است که دستیابی به این مهم نیز نیازمند وجود فرآیندی مستمر برای پایش و سنجش وضعیت محیط کسب و کار در هر کشور است.

اقتصاددان و تحلیلگر مدل‌های اقتصادی و کسب و کار بیان کرد: همین امر باعث شد که  در سال ۹۰، نمایندگان مجلس قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار را تصویب کنند.

کد خبر 46045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =