فقدان برندسازی، خلاء بخش کشاورزی در حوزۀ صادرات است

معاون سابق وزیر جهادکشاورزی برندسازی را برای افزایش ارزش افزوده انواع محصولات صادراتی ایران بخصوص تولیدات کشاورزی مهم ذکر و تصریح کرد: فقدان نشان تجاری (برند) بنگاه‌های صادراتی فعال ایرانی در بازارهای بین‌المللی، یکی از خلاءهای موجود در حوزۀ صاردات فرآورده های کشاورزی است.

حسین شیرزاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با بیان آنکه اهمیت و ضرورت برندسازی یا برندینگ این روزها بر کسی پوشیده نیست، افزود: هرچند برندسازی علاوه بر ارزش‌آفرینی سازمانی می‌تواند، موجب اعتلای فرهنگ کشور شود، اما متاسفانه در کشور ما نسبت به دیگر کشورها، توجه کمتری به برندسازی محصولات تولیدی می‌شود، تا جایی که بسیاری از تولیدات ما به دیگر کشورها صادر شده ولی آن کشورها تولیدات ایران را با برندهای خود به بازار عرضه می‌ کنند.

وی با بیان آنکه موفقیت در برند سازی ضمن توسعه بازارهای صادراتی، سبب افزایش اعتبار بین المللی کشورها نیز می شود، اضافه کرد: توجه به برندسازی نه تنها سبب بازاریابی پایدار، کاهش هزینه‌ها، بهره‌وری بالا و اقتصادی پویاتر خواهد شد بلکه بتدریج موجب ارتقاء جایگاه کالای صادراتی کشور در بازارهای جهانی و ارزآوری و در نتیجه افزایش ارزش افزوده کالای تولیدی خواهد شد.

شیرزاد با اشاره به ضرورت پرهیز از خام‌‍ فروشی محصولات کشاورزی و باغی، گفت: بازارهای خارجی می توانند عامل تقویت ظرفیت تولید، منافع بیشتر و بازدهی سرمایه گذاری مناسب تر برای شرکت ها باشند بنابراین باید برای ورود به بازارهای جدید  از راه های گوناگون بخصوص برندسازی وارد بازارهای بین المللی شوند و بازار خود را توسعه دهند.

وی بر لزوم تسهیل مسیر صادرات و حذف قیمت‌گذاری دستوری تاکید کرد و گفت: پافشاری دولت به موضوع پیمان‌سپاری ارزی از دیگر موانع دولتی در روند صادرات است.

وی اضافه کرد: نرخ سود بانکی بالا و کمبود نقدینگی تجار در حالی هنوز در روند صدور محصولات کشاورزی وجود دارد که مشوق‌ها و جوایز صادراتی این بخش که از سال ۱۳۹۱ به صادرکنندگان برتر اعطا می‌شد نیز حذف شده است.

این فعال بخش کشاورزی در خصوص دیگر موانع صادراتی و عوامل دلسرد کننده تجار و بازرگانان بخش کشاورزی، ادامه داد: نارسایی های ناشی از بازگشت ارز حاصل از صادرات، افزایش قیمت مواد اولیه، عدم تناسب میان قیمت صادراتی ایران با میانگین قیمت دیگر کشورهای صادرکننده، رقابت ناسالم میان تولیدکنندگان، چالش‌های انتقال ارز و نرخ تسعیر ارز برخی دیگر از موانع صادراتی است که همه صادرکنندگان از جمله بخش کشاورزی با آن مواجه می باشند.

شیرزاد با اشاره به نوسانات قیمت ارز در سال‌های اخیر و نابسامانی آن، این عامل را یکی از دلایل عمده در کاهش صادرات محصولات کشاورزی و باغی دانست و تصریح کرد: مشخص نبودن درآمد ناشی از صادرات به دلیل تغییر نرخ فروش ارز پیمان‌سپاری توسط بانک مرکزی، تولیدکنندگان، تاجران و بازرگان بخش‌های مختلف اعم از بخش کشاورزی را نیز دچار سردرگمی زیادی کرده که دولت سیزدهم باید اقدامات لازم را برای رفع این مشکل اتخاذ کند.

کد خبر 46638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =