رشد و رونق کشاورزی جامعه را به توازن جمعیتی می‌رساند

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک با بیان آنکه بخش کشاورزی می‌تواند در فرآیند توسعه اقتصادی و صادراتی ایران نقش بی‌نظیری ایفا کند از دولت سیزدهم خواست تا با ایجاد بسترها و امکانات لازم زمینه را برای رشد و رونق کشاورزی و با هدف ایجاد توازن جمعیتی فراهم سازد.

مجتبی جلالوندی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز به اقتضائات بخش کشاورزی و نقش آن در توسعۀ اقتصادی و رونق صادراتی کشور اشاره کرد و افزود: بررسی روند تاریخی توسعه اقتصادی کشورها نشان می‌دهد که عمده کشورهای توسعه یافته دنیای امروز، کشاورزی را به عنوان بخش زیربنایی توسعه اقتصادی خود انتخاب کرده و با استفاده از ظرفیت‌های فراوان این بخش توانسته‌اند علاوه بر تامین نهاده‌های مناسب، به توسعه سایر بخش‌ها نیز کمک کنند.

وی اظهار داشت: موقعیت ممتاز جغرافیایی و تنوع آب و هوایی ایران برای کاشت محصولات مختلف بخش کشاورزی، وجود نیروی کار مناسب در روستاها و مراکز تولید، وجود نیروی تحصیلکرده کافی در رشته‌های مرتبط با کشاورزی، وجود مزیت‌های نسبی خدادادی در زمینه محصولات با ارزشی از قبیل زعفران، پسته، گیاهان دارویی، محصولات صنایع غذایی و صنایع دستی مرتبط با بخش کشاورزی و نظایر آن از جمله مزیت‌های موجود بخش کشاورزی ایران است. مشکلاتی نظیر کمبود آب، مصرف بیش از حد نهاده‌های شیمیایی و تولیدات غیرارگانیک نیز از جمله نارسایی ها و محدودیت‌های این بخش به شمار می‌آیند.

جلالوندی با بیان اینکه کشاورزی یک بخش کارگربر است که می‌تواند بین جمعیت شهری و روستایی توازن برقرار کند، گفت: رشد و رونق کشاورزی نه تنها سبب مانایی روستاییان در محل زندگی خود می‌شود بلکه می‌تواند بخش زیادی از شهرنشینان را که مشکل اشتغال دارند، به روستا جذب کند و با این کار توازن منطقی بین شهر و روستا ایجاد کرده و آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری عام را نیز کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه مهاجرت روستاییان به سمت شهر بار گرانی بر دوش دولت‌ها می‌گذارد، ادامه داد: این کار باعث می‌شود که دولت‌ها مجبور به ساخت مسکن و ایجاد اشتغال بیشتر شوند؛ علاوه بر آن، این مهم نقش بسزایی در رشد آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی دارد و در نهایت تعادل جامعه را بر هم می‌زند. براین اساس رشد کشاورزی می‌تواند این مهاجرت را برعکس کرده و در سایۀ ایجاد اشتغال پایدار، جامعه را تعادل برساند.

این فعال اقتصادی با اشاره به لزوم اشتغال دائم روستائیان در بخش کشاوزی، بیان کرد: در روستاها زیرساخت‌های اشتغال در بخش کشاورزی و در مزارع نسبتاً وجود دارد اما بدون اعمال حمایت از کشاورزان، این بخش عملاً نمی‌تواند کارآمدی بالایی داشته باشد.

عضو اتاق بازرگانی اراک تسهیل مسیر صادراتی محصولات کشاورزی و باغی را یکی از مهمترین حمایت‌ها از این بخش دانست و گفت: با رونق صادرات محصولات کشاورزی، این بخش می‌تواند نقش‌آفرینی بیشتری در درآمدازایی کشور، اشتغالزایی و رونق تولید داشته باشد و کشور را ضمن تعادل و توازن جمعیتی، به سمت توسعه حرکت دهد.

کد خبر 47379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =