ضرورت توسعه روابط سیاسی و نقش آن در توسعۀ صادرات

کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است: از آنجا که توسعه روابط سیاسی و بین‌المللی به عنوان شرط لازم برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین‌المللی، نقش موثری در حمایت از صادرکنندگان و توسعه صادرات کشاورزی کشور دارد لذا دولت سیزدهم باید بستر تحقق این امر را فراهم کند.

حسین شیرزاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با بیان اینکه معضلات و چالش های موجود در بخش صادرات به خوبی قابل شناسایی و احصاء است، گفت: بسیاری از این نارسایی ها را باید با اراده پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری وزارت جهاد کشاورزی و توسل به اجرای مواد ۳۱ و۴۱ قانون برنامه ششم تحت عنوان تدوین بسته جامع حمایت از صادرات کشاورزی حل و رفع کرد.

وی افزود: در حال حاضر نه میزان صادرات محصولات کشاورزی رضایت بخش است و نه بررسی‌ آمارها نشان می‌دهد که ما به تراز تجاری مثبتی در این حوزه نزدیک باشیم.

شیرزاد تصریح کرد: تجارت با کشورهای همسایه همواره یک فرصت و ظرفیت ایده‌آل برای کشور است و بازار این کشورها در هر شرایطی می‌تواند کمک حال رشد تجارت خارجی ایران باشد، اما در حال حاضر به دلیل وجود برخی از مشکلات پیش روی تولیدکنندگان، حجم بازار صادراتی ایران در بسیاری از کشورها کمرنگ و یا به کلی حذف شده که جبران برگشت آن به راحتی نخواهد بود.

وی افزود: دولت سیزدهم برای اصلاح روند کنونی باید اقداماتی مانند درخواست تعدیل و یا حذف عوارض صادرات از شورای عالی اقتصاد را انجام دهد. از سوی دیگر طرح بازار ب­ه ازای بازار در مورد محصولاتی که در کشور با مازاد تولید آن مواجه هستیم در قبال محصولاتی که در کشور تولید کمی دارند و یا اصلاً قابلیت تولید ندارند ولی تقاضا برای مصرف آنها در داخل وجود دارد، نیز باید اجرا شود.

شیرزاد محاسبه و برآورد هزینه جهت مشوق صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی را از دیگر اقدامات پیشنهادی برای دولت آقای رئیسی در بخش صادرات برشمرد و ادامه داد: تدوین دستورالعمل پرداخت مشوق صادرات، درخواست تأمین اعتبار پرداخت یارانه و مشوق‌های صادراتی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور، تنظیم، تسهیل و شفاف‌سازی سیاست‌های تجاری کشور که سازگار با راهبرد توسعه صادرات باشد در کنارمتصل کردن بازارهای مالی داخلی به بین المللی، از دیگر اقداماتی است که می‌تواند سبب رونق صادرات شود.

وی در پایان بر ضرورت ایجاد هماهنگی در سیاست‌های ارزی، پولی و مالی کشور با هدف تحقق توسعه صادرات تاکید کرد و گفت: توسعه روابط سیاسی و بین‌المللی و کاهش ریسک فعالیت‌ اقتصادی سرمایه‌گذاران خارجی در کشور، نقش مؤثری در حمایت از صادرکنندگان و در نتیجه توسعه صادرات کشاورزی خواهد داشت.

کد خبر 47717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =