استاد دانشگاه: تفکر سیستمی بسیاری از شاخص‌های اقتصادی را بهبود می‌بخشد

عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نهادینه کردن تفکر سیستمی و رفتار مبتنی بر اصلاح ساختارگرایانه در حوزه تصمیم گیری می‌تواند بسیاری از شاخص‌های اقتصادی را بهبود بخشیده و بخشی از مشکلات کشور را حل کند.

به گزارش اگزیم نیوز، دکتر علیرضا پویا روز جمعه در گفت و گویی افزود: اصلاح رفتار یک سیستم تنها با اصلاح ساختارش محقق می شود، اصلاح شاخص های اقتصادی صرفا با کاهش نرخ سود بانکی یا اجزای دیگر در اقتصاد محقق نمی شود زیرا این اصلاح یک جزء از یک سیستم است و باید ساختار اقتصادی اصلاح شود تا سایر اجزا نیز شرایط مطلوبی به خود بگیرند.

وی ادامه داد: یکی از معضلات اصلی کشور، دیدگاه جزئی نگرانه، تک بعدی و کوتاه مدت به حل مسائل مختلف شهری، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حتی بین المللی است.

عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: سیستم های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و بین المللی که برای آنها تصمیم گرفته می شود، از مجموعه افرادی تشکیل شده اند که هر یک اهداف متفاوتی را با توجه به پیشینه و دانش خود دنبال می‌کنند.

وی افزود: یک سیستم، یک کل جدید و متفاوت از مجموعه اجزای آن است لذا اصلاح کل سیستم الزاما از مسیر بهبود در اجزای آن دنبال نمی شود و نمی توانیم یک جزء از سیستم را اصلاح کنیم و منتظر باشیم که کل سیستم بهبود پیدا کند.

پویا ادامه داد: ما در یک سیستم یکپارچه قرار داریم و اگر بخواهیم تصمیم درستی بگیریم باید همه جوانب آن در نظر گرفته شود تا بتوان یک تصمیم درست را به موقع با بیشترین توفیق و کمترین اثرات نامطلوب اتخاذ کرد.

وی گفت: دومین دوره همایش ملی "تفکر سیستمی" به میزبانی دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی از ۱۶ تا ۱۸ آذر ماه با همکاری انجمن پویایی شناسی سیستمها و انجمن مدیریت صنعتی ایران برگزار می‌شود.

دبیر همایش "تفکر سیستمی" با بیان اینکه تاکنون ۳۰۰ نفر از دانشگاه های مختلف کشور برای حضور در این همایش ثبت نام کرده اند افزود: سخنرانان اصلی این همایش دکتر "عادل آذر" مشاور رییس جمهوری، دکتر "علی نقی مشایخی" استاد دانشگاه صنعتی شریف و بنیانگذار و پدر علم تفکر سیستمی در ایران، "دنیس شروود" نظریه پرداز مشهور در حوزه تفکر سیستمی هستند.

وی ادامه داد: برگزاری ۱۰ کارگاه آموزشی با محوریت رویکردهای مختلف در خصوص مسائل سیستمی از جمله چگونگی مداخله در یک سیستم، گفتگوی سازنده در سیستم و جنبه های سخت افزاری تفکر سیستمی از برنامه های جانبی این همایش است.

پویا گفت: یکی از اصلی ترین مخاطب های همایش تفکر سیستمی دولتمردان و سیاستگذاران سطوح ملی تا محلی هستند که اتخاذ این تفکر در فرآیندهای تصمیم گیرانه آنها اثربخشی بسیار دارد.

کد خبر 48470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =