بهره گیری از توانمندی ترک ها در بازاریابی سبب رونق همکاری ها با ایران می شود

مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت معتقد است: بهره گیری از توانمندی‌ ترک‌ها در بازاریابی و سرمایه‌گذاری و توانمندی‌ شرکت‌های ایرانی به طور قطع یکی از راه‌های توسعه همکاری های اقتصادی بین دو کشور و سرمایه‌گذاری ترکیه در ایران است.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، سیدرضا سیدآقازاده در مورد وضعیت تجاری بین ایران و ترکیه، اظهار داشت: مناسبات دوجانبه با ترکیه در مقطع فعلی تاثیر مناسبی در توسعه مبادلات تجاری دو کشور دارد. ترکیه کشور مهمی است و ایران نیز برای این کشور اهمیت دارد بنابراین تعدد سفر مقامات دو کشور یک اقدام سازنده در گسترش روابط دوجانبه است. 

وی ادامه داد: ایران دارای منابع غنی انرژی است و علاوه بر این می‌تواند یک محل سرمایه‌گذاری مناسب برای تولید صادراتی باشد چرا که هزینه‌های تولید در کشور ما به مراتب از ترکیه کمتر است. علاوه بر این دسترسی ایران در منطقه از جمله به کشورهای حوزه خلیج فارس، افغانستان، پاکستان و حتی کشورهای اوراسیا به این موضوع کمک می‌کند که ایران مقصد مناسبی برای سرمایه‌گذاران ترک باشد. 

وی با تشریح برخی از توانمندی های تولیدی ایران و پتانسیل های موجود در کشور بخصوص فراوانی انواع انرژی، افزود: این امر سبب می شود همه صنایع انرژی‌بر موجود در کشور مقصد سرمایه‌گذاری ترکیه ای ها باشد چرا که هزینه‌های این صنایع در ترکیه به مراتب بیشتر است. 

مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت بیان کرد: سرمایه‌گذار علاوه بر در نظر گرفتن مزیت‌های طرف مقابل ویژگی های خود را نیز می‌سنجند. مزیت ترک‌ها در صنایع مختلف از جمله صنایع خودروسازی، قطعه‌سازی، پوشاک و ... است که می‌توان بسیاری از این صنایع را در ایران با توجه به پتانسیل موجود، تولید کرد و به بازارهای دوردست‌ که هر یک از کشورها در آن بازار دارند، صادر نمود. علاوه‌ بر این بسیاری از کالاهای واسطه‌ای را می‌توان در ایران ساخت.

وی اضافه کرد: با وجود افت و خیزهای متعدد در همکاری ها، موضوع لجستیک بین دو کشور همیشه فعال است زیرا صادرات ما به اروپا و صادرات ترکیه به کشورهای منطقه از این طریق انجام می‌شود اما هنوز از این توان ما به اندازه کافی استفاده نمی شود در حالی که این بخش جای زیادی برای توسعه دارد. این موضوع نیاز دارد که طرف ترکیه‌ای اقدامات همکاری‌جویانه بیشتری را انجام دهد، البته طرف ایرانی آمادگی کامل برای همکاری در این بخش را دارد.

سیدآقازاده‌ خاطرنشان ساخت: ترکیه برای ما بسیار مهم است و باید نقشه راه تعاملات دو کشور مشخص و تعاملات و گفت‌وگوهای بین دو طرف باید وجود داشته باشد. کانال‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باید بین دو کشور باید فعال شود تا بتوان از پتانسیل‌های دو طرف بهره‌برداری‌های مناسبی کرد. قطعا بخش خصوصی باید حضور پررنگ در روابط تجاری با ترکیه داشته باشد و دولت هم باید از این مناسبات حمایت جدی کند.

کد خبر 48866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =