بخش صادرات، مهمترین مولفه در تحقق رشد اقتصادی

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، نقش صادرات را در رشد اقتصادی کشورها بسیار مهم دانست و گفت: اهمیت صادرات در بخش های مختلف اقتصادی کشورها تا حدی است که اگر نگوییم این حوزه مهمترین مولفه در شکوفایی و بالندگی اقتصادی است، می توان مدعی شد دست کم از مهمترین فاکتورها و ارکان آن است.

سیدرضی حاجی آقامیری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، افزایش صادرات را در توسعه‌ یافتگی و پویایی پایدار اقتصادی یک کشور بسیار مهم ذکر و تصریح کرد: یکی از اصول اقتصادی و تجربه شده در همه کشورهای دنیا بخصوص کشورهای پیشرفته که پایه و اساس رشد اقتصادی مثبت است، موضوع صادرات و گسترش آن است.

وی افزود: امروزه کشورهای توسعه یافته از ژاپن و کره‌ جنوبی و چین تا آلمان و آمریکا، همگی موضوع صادرات را به عنوان مهمترین مؤلفه اقتصادی خود مورد توجه قرار داده و می‌دهند و اساساً به دلیل همین دیدگاه هم به جایگاه پایدار و پویا در اقتصاد رسیده‌اند.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اهمیت و نقش صادرات در دیگر فاکتورهای اقتصادی مانند تولید، تصریح کرد: طبعا توسعه صادرات باید به یک منبع تولید متصل باشد؛ در واقع بدون اتصال به منبع تولید نمی‌توان افزایش صادرات را تحقق بخشید، حال این منبع می‌تواند در داخل کشورها باشد که نتیجه‌ای مانند اشتغالزایی و رونق تولید را نیز به دنبال بیاورد و یا می‌تواند در خارج از کشور باشد.

حاجی آقامیری با اشاره به شیوه‌های مختلف درآمدزایی در حوزۀ صادرات، خاطرنشان کرد: امروزه بسیاری از کشورها مانند امارات متحده عربی البته با مرکزیت دبی، با استفاده از صادرات مجدد توانسته‌اند جایگاه خوبی در اقتصاد بین‌المللی به دست آورند و به درآمدهای زیادی نیز برسند؛ این کشورها درواقع صادرات مجدد می‌کنند و کالاهای دیگر کشورها را به عنوان یک ایستگاه و پایگاه واسط دریافت و باز صادرات می‌کنند.

وی اعزام رایزنان بازرگانی مجرب را یکی از وظایف خطیر دولت‌ها دانست و گفت: رایزنان بازرگانی به سبب حضور فعال خود در بازارهای هدف قادرند اطلاعات دست اولی در مورد اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور مورد نظر، روند عرضه و تقاضا، تحول قیمت‌ها، فعالیت‌های رقبا، نمایشگاه‌های تجاری، کالاهای رقیب و نظایر آنها کسب کرده و جامعه تجاری کشور متبوع خود را بیش از پیش آگاه کنند.

حاجی آقامیری بیان کرد: نظرهای مشورتی رایزنان بازرگانی از دیدگاه بازرگانانی که برای نخستین بار به قلمروی فعالیت آنها وارد می‌شوند یا درصدد انعقاد قراردادهای تجاری، سرمایه‌گذاری یا اعطای نمایندگی فروش کالا را دارند، بسیار ارزنده است.

وی در انتها تاکید کرد: ساختار اقتصادی و تجاری کشور اعم از سازمان‌های داخلی، سیاست‌ها و قوانین و مقررات، نقش عمده‌ای در تجارت خارجی ایفا می‌کنند به حدی که می‌توان آنها را زیرساخت‌های تجاری کشور برشمرد. بنابراین باید با تقویت زیربناهای موجود از جمله ایجاد پنجره‌های واحد، طراحی کنسرسیوم‌های صادراتی، برپایی دادگاه‌های تجاری و اصلاح قوانین و بخشنامه‌های صادراتی فضای خوبی را برای توسعه تجارت بین‌الملل فراهم کرد.

کد خبر 48917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =