تحریم هزینه حضور ایران در بازارهای جهانی در تشدید کرده است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان آنکه تحریم ایران از سوی کشورهای غربی بخصوص امریکا هزینه حضور در بازارهای جهانی را تشدید کرده است، گفت: با وجودی که ایران ظرفیت‌ صادراتی خوبی به کشورهای همسایه دارد اما متاسفانه این اقدام نادرست غربی ها نه تنها سبب افزایش هزینه های حضور ایران در تجارت جهانی بلکه در صدور محصولات به این کشورها شده است.

علیرضا صمدی کلاهی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز، تحریم و قوانین دست و پاگیر بانکی را از جمله مهم‌ترین موانع صادراتی کشور عنوان و تصریح کرد: ‌متاسفانه سهم ایران در صادرات به کشورهای همسایه بسیار پایین و این در حالی است که تداوم صادرات در شرایط سخت تحریم می‌توانست به تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کشور کمک زیادی بکند.

وی با اشاره به اهمیت رقابت‌پذیری و ارتقاء شاخص‌های آن در اقتصاد ایران، افزود: متاسفانه در تمام نزدیک به ۱۴۰ شاخص رقابت‌پذیری اقتصاد در سطح جهان، اقتصاد ایران وضعیت خوبی ندارد.

صمدی کلاهی گفت: هرچند رقابت‌پذیری یکی از اصول اساسی و موثر در رسیدن به اهداف تعیین شده در بخش های مختلف اقتصادی کشور است اما فقدان این مهم تنها به نارسایی های موجود در دستگاههای اجرایی برنمی گردد بلکه بخش زیادی از آن نیز متوجه سیستم بخش خصوصی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی بر لزوم سامان‌دهی سیستم حمل و نقل کشور بویژه شبکه ریلی و ترانزیت کشور تاکید و تصریح کرد: در کنار وجود نابسامانی های بخش ترانزیت بخصوص سیستم حمل و نقل پیر و فرسوده که در کاهش حجم صادرات ایران به کشورهای همسایه نقش داشته اند، تشدید هزینه‌های این بخش نیز در سال‌های اخیر صدور برخی از محصولات را بخاطر افزایش قیمت تمام‌شده محصولات غیراقتصادی کرده است.

عضو اتاق بازرگانی تهران محدودیت‌های بانکی را از دیگر مشکلات و موانع صادرات دانست و تاکید کرد: امروزه یک تاجر ایرانی در ساده‌ترین موضوعات مانند افتتاح حساب ارزی و بانکی در کشورهای هدف و یا اتصال به سیستم بانکی بین‌المللی و یا حتی صدور ضمانتنامه‌های بانکی با مشکلات عدیده‌ای که همه آنها ریشه در تحریم دارند، مواجه است که دولت برای رفع این چالش ها باید تدابیر لازم را اتخاذ کند.

صمدی کلاهی در انتها با بیان اینکه رفع موانع  تولید یکی از موضوعات اصلی و مهم برای تولیدکنندگان است، گفت: امروزه بسیاری از فعالان اقتصادی به‌رغم تمام مسائل و مشکلات تحریم توانسته‌اند مشکلات خود را حل کنند و حتی تجهیزات را از کشورهایی که با ما در بحث تحریم درگیر هستند، وارد کنند و تولید را ادامه دهند اما در حال حاضر بزرگترین مشکل و معضل فعالان اقتصادی تحریم‌های داخلی و قوانین زائد و مقررات تو در تو و نگاه‌های جزیره ای در بین بخش‌های اقتصادی کشور است.

کد خبر 48993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =