حذف ارز ۴۲۰۰ ؛ رانت و سودجویی را متوقف می کند

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را به دلیل جلوگیری از ایجاد رانت و سودجویی به نفع منافع ملی کشور دانست و گفت: البته توزیع این ارز نیز چالش هایی نظیر افزایش مجدد قیمت ها در بازار داخلی را در پی خواهد داشت که امری اجتناب ناپذیر است اما برای خروج اقتصاد کشور از بن بست توزیع این ارز باید حذف شود.

« مصطفی احمدی» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، افزود: با وجودی که برای واردات آجیل و خشکبار در چند سال گذشته ارز ترجیحی دریافت نکرده ایم و تمام مبادلات با ارز نیما یا آزاد بوده این امر تاثیر زیادی در افزایش قیمت آجیل و خشکبار به طور مستقیم نداشته اما از آنجا که باغداران، نهاده های مورد نیاز تولید را با ارز نیما یا آزاد تهیه می کنند با رشد قیمت محصولات باغی، نرخ آجیل و خشکبار هم افزایش خواهد یافت.

وی اظهار داشت: اگر دولت نیز به بخش تولید یارانه پرداخت کند، چون هزینه های سایر کالاهای مصرفی خانوار در کشور افزایش می یابد، باغدار نیز ناچار است برای تقویت بنیه اقتصادی خود محصول تولیدی را با  قیمت بالاتری به فروش برساند. 

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران، تصریح کرد: آنچه مسلم است با حذف ارز رسمی قیمت نهاده های تولید نظیر انواع کودشیمیایی، انرژی، حمل و نقل و بسته بندی کالاها افزایش می یابد و کشاورز هم راهی جز بالا بردن قیمت محصول خود نخواهد داشت.

احمدی گفت: هزینه تولید در کشور ما بالاست بنابراین کالاهای تولیدی ما با محصولات دیگر کشورها حتی ترکیه قابل رقابت نیست بنابراین دولت تلاش دارد برای خانوار ایرانی یارانه ای در نظر بگیرد که به دهک های پایین پرداخت کند اما این اقدام توجیه اقتصادی ندارد و در تولید داخلی اثرگذار نیست. 

وی پیشنهاد داد: از طریق تعاونی های روستایی و مراکز تولید در شهرها و روستاها، دولت یارانه مواد اولیه کشاورزی و نهاده ها به کشاورزان و تولیدکنندگان اختصاص دهد و یا مابه التفاوت آن پرداخت شود تا کشاورزان بتوانند به تولید ادامه دهند.

کد خبر 49001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =