فاطمی‌امین: شفافیت نظام توزیع از برنامه‌های کلیدی وزارت صمت است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شفافیت نظام توزیع، قیمت را برای مصرف کننده کاهش می‌دهد و این از کارهای بسیار کلیدی در این وزارتخانه است.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، سیدرضا فاطمی امین عصر پنجشنبه در جریان سفر استانی رییس جمهور و شماری از اعضای هیات دولت به قم در جمع فعالان صنعت، معدن و تجارت این استان، بیان کرد: درج قیمت تولید کننده کار بسیار مهمی است و اصلاح ساختاری در نظام تولید و بازار است.

وی افزود: وزارت صمت در این موضوع بسیار جدی است و این اصلاح ساختار را دنبال می کند البته چون یک تغییر جهت بسیار جدی در روند بازار است، ممکن است چالش هایی هم داشته باشد. اما خیلی به نفع تولید کننده و مصرف کننده است.

وی در پاسخ به سوال یکی از صنعتگران مبنی بر مشکلات سرمایه در گردش گفت: خبر خوبی که برای تولیدکنندگان و فعالان صنعت، معدن و تجارت داریم این است که از ۲ ماه گذشته وزارت صمت و بانک مرکزی کار مشترکی را آغاز کرده اند و آن تامین مالی زنجیره ای است.

وی ادامه داد: شنبه آینده با هفت بانک این تفاهم نامه ای امضا می شود. اما به صورت آزمایشی این کار را با بانک صنعت و معدن آغاز کرده ایم. این تفاهم نامه بسیار در مصارف مالی موثر است و حدود ۳۰درصد از مصارف مالی را کم می کند و عملا مشکلات انحراف منابع مالی و سرمایه در گردش را تا حد قابل توجهی حل و فصل خواهد کرد.

فاطمی امین افزود: ما امیدواریم روش های جدیدی که  سال های اخیر در دنیا مرسوم شده است تحت عنوان تامین مالی زنجیره ای، در سال جاری به طور کامل روش آزمایشی را کامل کنیم و اگر در سال جاری عملیاتی شود که تا کنون با توجه به آماده بودن مصوبات برای ابلاغ بانک مرکزی به سایر بانک ها، پیشرفت خوبی داشته است. .

وی تصریح کرد: علاوه بر بانک صنعت و معدن که از قبل تفاهم نامه داشتیم، روز شنبه با بانک های ملی، تجارت، ملت، سپه و پارسیان تفاهم نامه امضا می کنیم و خیلی از مباحث را حل و فصل می کنیم.

وزیر صمت در پاسخ به سوالی مبنی بر موانع صدور کارت بازرگانی و همچنین مشکل عدم وجود رایزن بازرگانی گفت: در زمینه کارت بازرگانی که هفته گذشته طی جلسه ای موانع صدور کارت بازرگانی حل و فصل شد.

وی ادامه داد: ۲۵ استعلام از ۲۰ دستگاه در کمتر از یک ساعت انجام می شود و کسی که مایل به دریافت کارت بازرگانی است، می باید فقط در یک دوره کلاس آموزشی شرکت کرده و پس از آن بلافاصله کارت بازرگانی صادر می شود.

وی بیان داشت: در مورد رایزن بازرگانی مذاکراتی با اتاق بازرگانی داشته ایم اما در دولت محدودیت هایی در این خصوص وجود دارد.

وی تاکید کرد: وزارت صمت به سمتی می رود که مراکز تجاری و رابط های تجاری را سریعتر با همکاری اتاق بازرگانی ایجاد کند.

فاطمی امین در پاسخ به سوال یکی از فعالان مبنی بر مشکلات بیمه ای در مواجهه با سازمان تامین اجتماعی گفت: تامین اجتماعی همانگونه که به درستی اشاره کردید چالش های زیادی را برای واحدهای تولیدی ایجاد کرده است.

وی افزود: یک ایده ای را وزارت صمت با وزارت تعاون و رفاه اجتماعی دنبال می کند و آن تغییر روش پرداخت حق بیمه ها است که دیگر نیاز نباشد تامین اجتماعی برای اطمینان از پرداخت حق بیمه ها تمام پرونده ها را رسیدگی کند.

وی تصریح کرد: یک راه حل میان بر را با سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار به توافق رسیدیم که الان در حال اجرای آزمایشی آن هستیم. اگر از این ایده پاسخ مثبت بگیریم، تمام این مسائلی که در تامین اجتماعی داریم حل خواهد شد.

قواعد شهرک‌های صنعتی بازنگری می‌شود

فاطمی امین در خصوص موانع صادرات و موضوع ارزش افزوده گفت: با پیگیری هایی که انجام شد بحث ارزش افزوده که مشکل داشت و منوط به تعهد ارزی بود؛ برداشته شد.

وی افزود: نزدیک به ۱۵ مورد از موانع صادراتی را هم مهرماه آقای رییس جمهور مصوب کردند و ابلاغ شد اما در این مورد خاص اگر چنین پتانسیلی هست باید جلسه برگزار و آن را بررسی کرد. 

وزیر صمت در خصوص قواعد دست و پاگیر شهرک های صنعتی گفت: در مورد شهرکهای صنعتی یک قواعدی وجود دارد که همکاران ما در شهرکها مبتنی بر قواعد کار را انجام می دهند اما ممکن است قواعد و ساز و کارها ایراد داشته باشند.

وی ادامه داد: بنده به آقای رسولی سپردم کل قواعدی که در شهرکها داریم، اعم از نوع خدمات، تعرفه های برق و گاز و زمین  را بازنگری کنند، آنها  گزارش اولیه را آماده کردند و تا آخر سال کلیه قواعد شهرکهای صنعتی را بازنگری خواهیم کرد.

وی در پایان تصریح کرد: البته ما از کسانی که دنبال خصوصی کردن شهرکهای صنعتی هستند، استقبال می کنیم که از تصدی خارج شویم و حاکمیت داشته باشیم نه اینکه درگیر آب و برق و گاز و غیره شویم.

حجم سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای واحدهای صنعتی قم  فراتر از ۸۰ هزار میلیارد ریال است که با این حجم از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی و تولیدی استان برای بیش از ۶۰ هزار تَن فرصت اشتغال ایجاد شده‌است.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آنها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارد.

کد خبر 49266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =