لزوم سیاستگذاری برای فعالیت در بازار استخراج رمزارزها

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با وجودی که در خصوص استخراج رمزارزها قوانین مشخصی برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت صدور مجوز و راه اندازی مراکز استخراج قرار دارد، اما برای باقی موارد تاکنون موضع مشخصی از سوی قانونگذار و سیاست‌گذار ارایه نشده است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، «مجید عشقی» امروز (دوشنبه) در همایش انجمن مالی اسلامی افزود: رمزارزها را می توان از دو دیدگاه مورد بررسی قرار داد و از آن به عنوان یک ارز یا دارایی یاد کرد.

وی اظهار داشت: اگر رمزارز را به عنوان یک ارز در نظر بگیریم سیاست گذاری و نحوه استفاده و توسعه آن با بانک مرکزی و سازمان بورس است، اما طبق قانون ما امکان ورود به آن را نداریم.

عشقی بیان‌داشت: تحولات بازار رمزارزها سرعت بالایی دارد، در اتحادیه اروپا و سایر مراجعی که در خصوص ابزارها اظهار نظر می کنند، بحث دارایی بودن رمزارزها مطرح است و از نظر اینکه این پدیده به عنوان دارایی تلقی شود، در حوزه ناظر بازار سرمایه قرار می گیرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: هنوز بحث های جدی و جمع بندی نشده ای وجود دارد که باید شورای فقهی بانک مرکزی و سازمان بورس در این زمینه بحث کنند تا بتوان با توجه به تحولات این حوزه متناسب با دستورالعمل ها و ابزارهایی که می توان بر روی این پدیده اظهار نظر کرد، تصمیم گیری کنیم.

وی گفت: اکنون حوزه رمز ارز باید در چند بعد مانند استخراج، معاملات، پلتفرم‌ها، انتشار رمزارز در بازار داخلی توسط یک نهاد رسمی مورد بررسی قرار گیرد و تکلیف خود را مشخص کنیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در خصوص باقی موارد پیشنهادهایی باید ارائه و تصمیم گیری شود.

وی با بیان اینکه اکنون کل جمعیت کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بازار سرمایه حضور دارند، گفت: استفاده از برخی الگوریتم‌های اجماع مانند بلاکچین یا غیره که در حال توسعه هستند باید در فرآیندهای بازار سرمایه مورد نظر قرار گیرد.

عشقی با تاکید بر اینکه فرصت های خوبی را در این زمینه می‌توان دنبال کرد و آنها را مورد استفاده قرار داد، افزود: در آینده نه چندان دور یعنی ۲ سال آینده مجبور هستیم از این فناوری ها استفاده کنیم.

بخش اول هفتمین همایش مالی اسلامی امروز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ به صورت حضوری و آنلاین و بخش دوم در قالب دو وبینار تخصصی بین المللی در نوبت عصر تا ساعت ۴:۳۰ در بانک مرکزی برگزار خواهد شد.

محور هفتمین همایش مالی اسلامی را رمزارزها تجربه جهانی و رویکرد اسلامی تشکیل می دهند.

کد خبر 49750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =