رونق صادرات یکی از ارکان اصلی توسعه یافتگی جوامع پیشرفته است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه با اشاره به نقش صادرات در توسعه یافتگی اقتصادی کشورها، گفت: اگرچه جمهوری اسلامی ایران با تحریم‌های متعدد و زیادی از سوی کشورهای غربی بخصوص آمریکا مواجه بوده ولی بلحاظ نقش زیاد صادرات در رونق و پویایی اقتصاد کشور، دولت سیزدهم باید برای تحقق اهداف این بخش بیش از پیش تلاش کند.

فریدون همتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، نقش مهم صادرات در توسعه اقتصادی کشور و دستیابی به اهداف تعیین شده در حوزه اقتصاد را یادآور شد و افزود: از آنجا که صادرات یکی از ارکان مهم توسعه یافتگی جوامع پیشرفته است ایران نیز اگر بخواهد مراحل پیشرفت را سپری کند باید ضمن اتخاذ تدابیر لازم برای ارتقا بیش از پیش کیفیت کالا و خدمات تولیدی، اصلاح زیرساخت های موثر در تحقق این حوزه را بیشتر مورد توجه قرار دهد.

این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: تمام کشورهای توسعه یافته، بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی خود را از محل درآمدهای صادراتی تامین می کنند یا اینکه یکی از محورهای توسعه آنها تولید کالا و خدمات برای صادرات است زیرا وقتی کالایی صادر می شود نشان می دهد تولیدات آن کشور از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده که توانسته حضور خود را در بازارهای بین‌المللی تثبیت کرده و توسعه بخشد. بنابراین صادرات یکی از عوامل مهم ثبات اقتصادی کشورها محسوب می شود که دولت ایران نیز باید به آن بخش توجه ویژه‌ای داشته باشد.

وی افزود: ایران در سال‌های اخیر بنا به دلایل متعددی بخصوص تحریم کشورهای غربی دچار محدودیت‌ های زیادی در امور اقتصادی و تجاری شده به طوری که این امر آسیب‌های زیادی به پایه‌های اقتصادی کشور وارد کرده ولی صادرات هدفمند می‌تواند اهرم اقتصادی مناسب برای مقابله با تبعات نامطلوب تحریم‌ها و رفع چالش های موجود در این بخش باشد.

همتی ادامه داد: علی‌رغم تمام فواید و مزیت‌های ویژه‌ای که صادرات دارد، متاسفانه این بخش همواره مورد غفلت قرار گرفته و این در حالیست که تحقق اهداف و شعارهای اقتصادی مسئولان در سال‌های اخیر مخصوصاً در بخش رونق تولید و اشتغالزایی در گرو رونق صادرات است.

عضو اتاق بازرگانی ارومیه صادرات را شُش‌های اقتصاد ایران دانست و گفت: اقتصاد کشور تنها از طریق صادرات می‌تواند نفس بکشد و به حیات خود ادامه دهد چرا که هر اقتصاد بسته‌ای، محکوم به شکست و نابودی است.

همتی در پایان با بیان اینکه توسعه صادرات نیازمند حمایت دولت است، به ظرفیت‌های بالای بخش کشاورزی در اقتصاد اشاره و تصریح کرد: متاسفانه به‌رغم توان بالای کشور در تولید محصولات کشاورزی با کیفیت، به دلیل عدم حمایت‌های منطقی و هدفمند دولت، هنوز نتوانسته‌ایم از این بخش به درآمدزایی و ارزآوری بالایی برسیم و این در حالیست که بخش کشاورزی می‌تواند به تنهایی علاوه بر تامین نیازهای غذایی داخل، ارزآوری بالایی ایجاد و کشور را از وابستگی اقتصاد به مواد خام و نفت رها کند.

کد خبر 49815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =