سیاست‌گذاری های بخش صادرات براساس تجارب میدانی تدوین شود

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام، شناخت دقیق مختصات بازار و بهره‌مندی از تجارب میدانی موجود در حوزه صادرات را ضروری دانست و تاکید کرد: هر تصمیم با هدف توسعه صادرات و تقویت بنیه اقتصادی کشور باید با بهره گیری از اطلاعات موجود مربوط به دو محور یادشده اتخاذ شود.

فرزاد فیض‌الهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز نقش بسیار مطلوب صادرات را در پیشرفت همه‌ جانبه و توسعه پایدار کشورها یادآور شد و افزود: با وجودی که رونق صادرات نیاز به برنامه ریزی مدون و هدفمند دارد اما متاسفانه از سال‌های گذشته تاکنون هیچ برنامه مشخص و مطلوبی که بتواند در حوزه صادرات تحول ایجاد کند، وجود نداشته است.

وی افزود: برغم تمام تاثیرگذاری که صادرات در شاخص‌های توسعه و پیشرفت کشورها دارد، این امر همواره مورد غفلت مسئولان قرار گرفته که این مهم یا ناشی از عدم دانش آنان نسبت به ضرورت صادرات و اقتضائات آن است و یا به دلیل درک نادرست آنان از بازار تجارت بین‌الملل است.

فیض‌الهی بر لزوم شناخت دقیق مختصات بازار و بهره‌مندی از تجارب میدانی دیگر کشورها در حوزه صادرات تاکید کرد و ادامه داد: بسیاری از سیاست‌های نادرست در بخش صادرات به این دلیل اتخاذ می‌شود که مسئولان اقتصادی کشور در محیطی ایزوله و بدون بهره گیری از نظرات فعالان حوزه صادرات، ایده‌های خود را بررسی و نتیجه نهایی را در قالب بخشنامه و یا آیین‌نامه اعمال می‌کنند.

وی گفت: در این سیکل تصمیم‌گیری همواره فقدان نیروهای متخصص و کاربلد وجود داشته و دقیقاً به همین دلیل است که تصمیمات به خاطر عدم انطباق با بازار، خیلی زود لغو و تصمیم اشتباه دیگری اتخاذ می‌شود.

فیض‌الهی با بیان اینکه کشور در تولید برخی از محصولات مزیت رقابتی در بازارهای جهانی دارد، خاطرنشان کرد: ایران به عنوان کشوری منحصربفرد در پتانسیل های طبیعی و داشته‌های سرزمینی، با بهره‌گیری از نیروی انسانی متخصص و کاربلد می‌تواند به راحتی برخی از محصولات صادراتی خود را به بازار کشورهای همسایه و بازارهای بزرگ جهان صادر کند اما متاسفانه سوگیری‌های اشتباه دولت و عدم توانمندی در برقراری دیپلماسی اقتصادی، نه تنها این امکان را از بازرگان ایرانی می‌گیرد بلکه به راحتی بازارهای کنونی را در اختیار دیگر کشورها قرار می‌دهد.

وی در پایان تاکید کرد: حفظ بازارهای صادراتی با شناسایی مشکلات موجود بر سر راه آن، تمرکز بر بازار همه کشورهای همسایه و خروج از تهدید تمرکز بر تعداد اندکی از کشورها، تنوع بخشی به جای صادرات سنتی و شناسایی نیازهای منطقه، می‌تواند از مهم‌ترین راهکارهای گسترش ارتباط با بازار وسیع همسایگان باشد که همه این‌ها با یک دیپلماسی اقتصادی هوشمند ممکن است.

کد خبر 49994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =