سفارتخانه‌ها باید مهمترین پایگاه تجاری و اقتصادی کشور باشند

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام گفت: از آنجا که سفارتخانه‌های هر کشور، در کنار تمام وظایف ذاتی خود در سیاست خارجی، مهمترین پایگاه تجاری و اقتصادی کشورها نیز هستند و باید زمینه لازم را برای توسعه مراودات تجاری در بازارهای هدف را فراهم کند، وزارتخارجه ایران نیز باید تدابیر لازم را برای گسترش مبادلات بازرگانی کشور با دنیا فراهم کند.

سجاد شیرخانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با تاکید بر ضرورت تغییر و اصلاح سیاست‌های اقتصادی کشور در حوزه صادرات با هدف توسعه روابط اقتصادی با دیگر کشورها، افزود: وضعیت موجود ایران به خصوص در حوزه اقتصادی در سطح جهانی، چندان شایسته ایران و ایرانی نیست لذا یکی از مهمترین موضوعاتی که می تواند ایران را از وضعیت موجود به شرایط مطلوب برساند، توسعه دیپلماسی اقتصادی است.

وی افزود: به‌رغم اینکه در برخی از کشورها، اقتصاد به عنوان هدف اصلی، تعیین کننده مواضع سیاسی دولت‌ها است؛ متاسفانه دولت‌ها در ایران کمترین اهمیت را به حوزه صادرات می‌دهند.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: دیپلماسی اقتصادی ایران نیز برای فعال شدن باید چهار شرط شامل شناخت دقیق وضعیت موجود، اجماع نظر میان نخبگان، شناخت قواعد بازی و اعتقاد و التزام به عمل و نه شعار در سطح ملی و بین المللی را بیشتر مدنظر قرار دهد.

وی معتقد است که تغییر دولت نباید یک اقدام صرفاً سیاسی باشد بلکه هرد دولت جدیدی باید در حوزه اقتصاد نیز خود را مسئول دانسته و اصلاحات لازم را بخصوص در جهت حمایت از صادرکننده و بازرگان در بازارهای جهانی اعمال کند.

شیرخانی با اشاره به اهمیت سفارتخانه‌ها و نقش آنها در بازاریابی و بازارسازی اقتصادی، ادامه داد: سفارتخانه‌های هر کشور، در کنار تمام وظایف ذاتی خود در سیاست خارجی کشور، مهمترین پایگاه تجاری و اقتصادی کشورها نیز هستند و می‌توانند زمینه لازم برای گسترش فعالیت بازرگان و تاجر بومی در بازارهای هدف را فراهم کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه این موضوع به حدی در دولت‌های کشور مورد غفلت قرار گرفته که عملاً متخصصان اقتصادی ایران توانی در توسعه حضور صادرکنندگان کشور در بازار کشورهای محل خدمت خود ندارند.

شیرخانی ادامه داد: در واقع سفارتخانه‌ها، موضوع اقتصادی را از شرح وظایف خود کنار گذاشته‌اند و تنها به مسائل سیاسی و جهت‌گیری‌های سیاسی اهمیت می‌دهند؛ این در حالیست که امروزه موضوع اقتصاد حتی می‌تواند در سوءگیری سیاسی کشورها نیز نقش اساسی ایفا کند.

وی گفت: امروزه وظایف دیپلماتیک وزارت امور خارجه نسبت به گذشته به مرور زمان تفاوت‌های بسیاری پیدا کرده و امروز اهداف اقتصادی در کنار اهداف سیاست خارجی نقش بسیار پر رنگ‌تری نسبت به گذشته دارد بنابراین اکنون باید هر سفارتخانه ای توان به پیش بردن اهداف اقتصادی مدنظر دولت را داشته باشد.

شیرخانی در پایان با اشاره بر ضرورت افزایش نظارت دولت بر عملکرد اقتصادی سفارتخانه‌ها، خاطرنشان کرد: دولت باید در انتخاب سفیر و کاردان، به دانش و درک او نسبت به مسائل اقتصادی نیز توجه کند تا در طول دوران مسئولیت، در کنار تمام برنامه‌های سیاسی و فرهنگی، در بخش اقتصاد نیز عملکرد افراد را بررسی و در صورت لزوم افراد شایسته را که توان اقتصادی بالاتری دارند، در این مسئولیت‌ها بگمارد.

کد خبر 50202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =