‌اذعان بانک جهانی به رشد تولید ناخالص داخلی ایران از منفی ۱۴ به ۴ درصد در ۴۳ سال‌

بانک جهانی در آمارهای خود اعلام کرده است‌ تولیدناخالص داخلی ایران از حدود منفی ۱۴ درصد در سال ۱۳۵۶ به حدود ۴ درصد در سال ۱۳۹۸ رسیده است.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز، بانک جهانی به عنوان یک نهاد بین المللی، شاخص های اقتصادی کشورها را طی سال‌های مختلف بررسی و به صورت داده های آماری منتشر می‌کند.

براساس آمارهای این بانک که رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) ایران را به صورت سالانه منتشر کرده است، تغییرات این شاخص اقتصادی کشور طی بازه زمانی ۱۹۷۸ (۱۳۵۶) یعنی یک سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۸) قابل توجه است.

این داده ها که از سال های ۱۹۶۱ تا ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۳۹ تا ۱۳۹۸) را به نمایش گذاشته است، نشان می دهد که بیشترین میزان تولیدناخالص داخلی ایران به سال ۱۹۸۲ (۱۳۶۰) بازمی‌گردد که برابر با ۲۶.۹۷۸ درصد بوده است.

رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۱۹۷۸ (۱۳۵۶)، یک سال پیش از انقلاب اسلامی ایران برابر با منفی ۱۳.۹۵۱ (منفی ۱۴) درصد بوده است. (نمودار زیر)

این رقم در سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۸) به ۳.۳۸۸ (۴) درصد رسیده است. (نمودار زیر)

در بین این سال ها، GDP ایران تغییراتی زیادی به خود دیده است. بیشترین کاهش این شاخص به سال ۱۳۵۸، آغاز جنگ تحمیلی ایران بازمی‌گردد که رشد ناخالص داخلی به منفی ۲۷.۳۳ درصد رسید اما این کاهش تا سال ۱۳۶۰ جبران شد و به حدود ۲۷ درصد رسید.(نمودار زیر)

رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال های بعد نیز نوساناتی داشته و منفی شده است اما هیچگاه به رقم منفی ۱۴ درصد بازنگشته است.

تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۲ که شروع تحریم های آمریکا علیه صادرات نفت، بانک مرکزی و بسیاری از صنایع ایران بود به منفی ۷.۴۴ درصد رسید.

در سال سال ۲۰۱۵ نیز که توافق هسته ای ایران و گروه ۵ به‌ علاوه یک امضا شد، میزان رشد اقتصادی ایران منفی ۱.۳۲ درصد بود.

 این رقم یک بار دیگر در سال ۲۰۱۸ که آمریکا به صورت یکجانبه از توافق هسته ای با ایران خارج شد به منفی ۶.۰۲ درصد رسید اما در هر دوی این شرایط هیچگاه به میزان سال ۱۳۵۶ بازنگشت.


جدول تولید ناخالص داخلی ایران از یک سال پیش از انقلاب تا سال ۱۳۹۸

کد خبر 50293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =