صادرات مواد اولیه قرار گرفتن در یک سیکل معیوب است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل، صادرات مواد نفتی و دیگر مواد خام را یک اشتباه بزرگ و استراتژیک دانست و گفت: صدور مواد خام نه تنها سود و آورده‌ای برای کشور ندارد، بلکه در یک نگاه، سبب خروج منابع ملی کشور می‌شود بنابر این باید با ایجاد ارزش افزوده بیشتر، بر تولید کالاهای صادرات محور تمرکز کنیم.

حسین وثوقی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، توسعه و تزریق فناوری در خطوط تولید شرکت های ایرانی با هدف ایجاد ارزش افزوده بیشتر را خواستار شد و افزود: تولید محصول با کیفیت و منطبق بر استانداردهای جهانی، اولین شرط برای تحقق توسعه صادرات و افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی خواهد بود پس تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی باید زیرساخت های لازم را برای تحقق این امر فراهم کنند.

وی اظهار داشت: صادرات در ایران همواره مورد غفلت بوده و به همین دلیل بیشتر تمرکز مسئولان در دولت‌های مختلف همواره بر صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی بوده به طوری که بیشتر اوقات مواد معدنی و پتانسیل های طبیعی کشور به صورت خام و در قالب مواد اولیه به خارج صادر شده‌اند.

وثوقی ادامه داد: این روند در حالیست که صادرات مواد نفتی و خام عملاً یک اشتباه بزرگ و استراتژیک است چرا که کشور برای واردات محصولات مورد نیاز خود و تامین نیازهای بازار داخلی، مجبور است محصولات مشتق شده از همین مواد به ظاهر صادراتی را وارد کند. این یعنی صادرات مواد خام نه تنها سود و آورده‌ای ندارد، بلکه در یک نگاه کلان، سبب خروج ارز از کشور می‌شود.

وی با اشاره به بررسی برنامه توسعه صادرات غیرنفتی براساس شرایط جدید روابط بین‌الملل، بر ضرورت توسعه صادرات غیرنفتی با هدف تحقق حق حضور ایران در اقتصاد جهانی تأکید کرد و گفت: توسعه صادرات غیرنفتی به‌عنوان یکی از ابزارهای توانمند اقتصاد برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی بسیار حائز اهمیت است.

وثوقی با اشاره به لزوم هدفمندی برنامه‌های صادراتی، تصریح کرد: باید گفت که صادرات مواد خام و اولیه به معنای قرار گرفتن در یک سیکل معیوب است و مسئولان باید بدانند که پتانسیل های ذاتی و سرزمینی تنها در صورتی مزیت رقابتی محسوب می‌شوند که به محصولات با ارزش‌افزوده بالا در کشور تبدیل شوند؛ محصولات صادراتی و کالاهای نهایی که به جای مواد اولیه و یا مواد خام صادر می‌شوند.

وی با تاکید بر لزوم شناسایی دقیق ظرفیت‌ها و نیازهای بازار بومی، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین عوامل توسعه کشور، شناسایی نیازهای بازار داخلی و ظرفیت‌های موجود برای رفع آن با محصولات بومی است. پس از این اقدام، می‌توان داشته‌ها و ظرفیت‌های باقیمانده را برای توسعه صادرات و در نتیجه ارزآوری به کار گرفت.

کد خبر 50331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =