بیش از ۱۲۰ میلیون دلار کالای تولیدی خراسان جنوبی صادر شد

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: سال گذشته ۱۲۰ میلیون و ۷۵۷ هزار دلار کالاهای تولیدی این استان از گمرکات بیرجند، مرز ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه ماهیرود به خارج کشور صادر شد.

به گزارش اگزیم نیوز، سیدحسن رحیمی‌زاده روز دوشنبه در گفت و گویی افزود: در این مدت ۶ هزار و ۷۴۶ فقره اظهارنامه صادراتی به وزن ۹۱۶ هزار و ۸۴۶ تن در استان تشکیل شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۱۷ درصد افزایش و از نظر وزن ۴۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی گفت: کاشی و سرامیک، سیمان، مواد غذایی، صیفی‌جات، سوخت تقطیری، هیدروکربن‌های سبک، گازوئیل، خرما، قیر و میلگرد از جمله کالاهای تولیدی خراسان جنوبی بوده که به کشورهایی از جمله افغانستان، عراق، پاکستان و ترکمنستان صادر شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی اضافه کرد: سال گذشته در مجموع ۲ میلیون و ۱۳۳ هزار تن کالا به ارزش ۷۲۳ میلیون دلار از خراسان جنوبی صادر شد که این مقدار صادرات کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش ۱۴ درصد و از نظر وزن ۴۰ درصد کاهش داشته است.

وی به صادرات ماده ۱۱۶ (کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور و خروجی از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی خراسان جنوبی)اشاره کرد و گفت: در این زمینه ۱۳ هزار و ۹۸۶ فقره پروانه به ارزش۶۰۳ میلیون و ۱۵۰ هزار دلار و به وزن یک میلیون و ۲۱۶ هزار تن تشکیل شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۲۰ درصد، از نظر ارزش ۶ درصد و از نظر وزن ۳۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

رحیمی‌زاده افزود: عمده اقلام خروجی شامل مشتقات نفتی، شیشه، ایزوگام، کود و پروفیل بوده است.

وی همچنین گفت: سال گذشته ۱۰۱ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش ۲۴ میلیون و ۹۷۶ هزار دلار و به وزن ۲ هزار و ۵۴۸ تن کالا و تجهیزات تشکیل شد که از نظر ارزش هزار و ۱۱۶ درصد، تعداد پروانه ۳۳۹ درصد و از نظر وزن ۲۴۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی بیان کرد: عمده اقلام وارداتی به این استان لوازم و قطعات مربوط به معدن، قطعات مربوط به خط تولید کاشی، کائوچو، ترنجبین، لودر، کلروبوتیل، بذر یونجه، شاهدانه بو داده، زغال شسته نشده و بارهنگ فرآوری نشده که این اقلام از امارات متحده عربی، گرجستان و افغانستان وارد شده است.

وی گفت: علت افزایش واردات به خراسان جنوبی ورود تجهیزات مختلف است که نخستین بار وارد شده است.

رحیمی‌زاده درباره امانات پستی در گمرکات هم گفت: از ابتدای امسال ۱۵۸ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش هفت هزار و ۵۸۸ دلار و وزن ۹۳۸ کیلوگرم تشکیل شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۳۹ درصد، ارزش ۴۲ درصد و از نظر وزن ۹۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی اظهار داشت: همچنین از ابتدای امسال تعداد ۳۱ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش ۱۲ هزار و ۸۶۸ دلار و وزن ۱۸۸ کیلوگرم تشکیل شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۱۰۷ درصد، ارزش ۲۷۴ درصد و وزن ۲۳۷ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: کالاهای وارد شده شامل دوربین دوچشمی، البسه و تلفن همراه بوده و کشورهای مقصد و مبدا صادرات و واردات امانات پستی نیز آلمان، روسیه، آمریکا، کانادا و دانمارک است.

وی با اشاره به انجام خدمات مسافری در گمرکات خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال به هشت هزار و ۴۶۷ نفر مسافر ورودی و هفت هزار و ۵۵۴ نفر مسافر خروجی از گمرک ماهیرود خدمات گمرکی ارائه و تشریفات مسافری امور گمرکی انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل مسافران ورودی ۳۲ درصد و مسافران خروجی ۱۰ درصد افزایش داشته، همچنین فرودگاه بیرجند پرواز خارجی نداشته است.

رحیمی‌زاده درباره ترانزیت کامیون ار مرز استان هم گفت: در ۱۰ ماه گذشته سه هزار و ۴۹۱ دستگاه کامیون به وزن ۹۷ هزار و ۹۹۱ تن شامل روغن صنعتی، شکر، فوفل، مرغ منجمد، آرد و سایر کالاها از کشورهای عراق، هند، اندونزی، ترکیه و فدراسیون روسیه از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است.

وی افزود: این میزان ترانزیت نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد کامیون ۳۹ درصد و از نظر وزن ۴۴ درصد افزایش داشته است.

خراسان جنوبی دارای ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان است و چهار بازارچه مرزی یزدان(میل ۷۵)، گلورده (میل ۷۳)، دوکوهانه و ماهیرود را دارد که در سال‌های اخیر فعال‌ترین آنها پایانه مرزی ماهیرود بوده است.

حدود ۵۰ درصد صادرات ایران به افغانستان از خراسان جنوبی انجام می‌شود.

کد خبر 51553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =