دولت نباید یک بنگاه اقتصادی باشد

یک فعال حوزه اقتصادی معتقد است: در حالی که هیچ اقتصاد بزرگ جهان، به دولت‌ خود وابستگی ندارد و معمولا بر مبنای ارکان اقتصاد آزاد و رقابتی فعالیت می کنند اما دولت‌های ایران در دوره‌های مختلف به هر بهانه‌ای در عملکرد و روند کاری حوزه های مختلف اقتصادی کشور دخالت و در امور اجرایی آنها مانع ایجاد کرده اند.

سیدمصطفی حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با بیان اینکه توسعه اقتصادی هر کشوری باید بر مبنای مزیت‌های بومی و توسعه صادرات صنعتی شکوفا شود، گفت: گرچه کشورهای مختلف، مزایا و ظرفیت‌های مختلفی دارند اما واقعیت این است که مسیر پویایی و بالندگی اقتصادی و دستیابی به موفقیت‌های اقتصادی هر کشور کاملاً مشخص و با یکدیگر متفاوت است لذا هر کشور برای موفقیت در مسیر توسعه و ارتقا جایگاه خود در بازارهای جهانی باید برنامه ها و مسیرهای مناسب را تدوین و براساس آن حرکت کند.

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین مشکلات موجود در کشور که می‌توان آن را سد بزرگی در مسیر توسعه اقتصادی دانست، عدم‌استفاده از تجربیات کشورها و جوامع دیگر است. در واقع مدیران اقتصادی کشور بدون آنکه تخصص میدانی داشته باشند و یا دانسته‌هایشان به صورت عملی کسب شده باشد، به ایجاد راه‌های بدیع برای توسعه‌یافتگی اصرار دارند. نمونه این اقدامات را می‌توان در آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های متعددی که بیشتر در قالب آزمون و خطا هستند، دید.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: تداوم دخالت دستگاههای مختلف اجرایی بویژه تدوین مقررات دست و پاگیر اداری و افزایش قوانین سبب شده که عملا مجاری تنفسی اقتصاد آزاد کشور بسته و مانع از روند طبیعی کار شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر حضور گسترده دولت به عنوان یک بنگاهدار در حوزه‌های مختلف به عامل بزرگی در بر هم خوردن نظم مالی بازار در ابعاد مختلف از جمله صادرات، واردات، تولید و عرضه تبدیل شده است.

وی ادامه داد: براساس گزارش منتشره از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بخشی از مشکل صادرات به دلیل وجود چالش های متعدد در روند سرمایه‌گذاری، تولید، ایجاد زیرساخت ها، بخش لجستیکی و امور بانکی است لذا تا زمانی که این موانع مرتفع نشوند، نمی توان به توسعه اقتصادی مورد نظر دست یافت.

حسینی در پایان تاکید کرد: بخش حقیقی اقتصاد اثر بسیار مهمی بر افزایش صادرات کالا و تقویت دیپلماسی اقتصادی با سایر کشورها دارد و با توجه به اینکه ایران با موانع زیرساختی، گمرکی و لجستیکی فراوانی روبرو است، اصلاح و رفع این معضلات شرط اصلی استفاده بهینه در جهت منافع اقتصادی کشور خواهد بود.

کد خبر 52453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =