غفلت از ارتباط علم و حکمرانی، ما را در تحریم به روزمرگی کشاند

وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد امروز کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند نقش آفرینی دانشگاه‌های علوم اجتماعی در ارتقاء کیفیت اداره کشور و سیاست گذاری است.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز از شبکه اخبار اقتصاد و دارایی ایران (شادا)، سیداحسان خاندوزی در مراسم گرامیداشت علامه طباطبایی و با تاکید بر اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند نقش آفرینی دانشگاه‌های علوم اجتماعی در ارتقاء کیفیت اداره کشور، سیاست گذاری هستیم، ادامه داد: با وجود ترویج مفاهیمی از قبیل دانشگاه‌های مساله محور تا دانشگاه‌های کمک کار سیاست گذاری و استفاده از تجاربی که در دانشگاه‌های مختلف اقصی نقاط جهان وجود دارد، اما در این زمینه هنوز با کمبودهایی مواجهیم و با وضع مطلوب فاصله بسیار داریم.

خاندوزی در جمع اساتید و دانشجویان این دانشگاه افزود: در سال‌های اخیر و به ویژه در یکی دو دهه اخیر که خروجی‌های بیشتری از تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها داشته ایم، به واسطه اینکه تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی وارد دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی شدند و این ادراک اشتباه که این ورود به معنای پیوند عرصه اجرا با علم و پژوهش است، نوعی احساس استغناء در مدیران کشور ایجاد شد و بعضا با استناد به آمار به کمیت استفاده از فارغ التحصیلان دانشگاهی استناد می‌کردند و این از بزنگاه‌های انحراف در نظام سیاستگذاری در کشور است.

خاندوزی گفت: حتما کیفیت نیروی انسانی در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها در خروجی آن‌ها بی تاثیر نیست، اما ما را از ارتباط نهادی میان سیاست گذار و نهاد علم و پژوهش بی نیاز نمی‌کند.

وزیر اقتصاد با اشاره به نحیف شدن پیوند میان نظام اجرایی و اداری با دانشگاه در قالب پروژه‌های تحقیقاتی در سال‌های اخیر به دلیل تنگناهای بودجه‌ای و فقدان برنامه برای مسیرهای جایگزین، تاکید کرد: ثمره غفلت در این زمینه این بود که کشور در عرصه حکمرانی اداری خود در سال‌های پس از تحریم به شدت متمرکز بر مسائل کوتاه مدت و روزمره خود شد و حالا با همتی که در دولت جدید برای عبور سریعتر از مسیرهای عقب مانده وجود دارد، تلاش می‌شود تا به جای تمرکز بیش از اندازه در مسائل حال و آنی و درگیر شدن در مسائل و موانع کوتاه مدت و غفلت از مسیرهای بلند مدتی که چه بسا باید رویکردهای متفاوتی برای آن اتخاذ کرد، استفاده از دستاوردهای جدید دانشی در تسهیل امور بخش‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی کشور دنبال شود.

خاندوزی شاه بیت این رویکرد را تلاش برای رهایی دانشگاه‌ها از بازی دانشی مقاله برای مقاله و اصلاح حس استغناء دستگاه‌های اجرایی از ارتباط نهادی با علم و پژوهش عنوان و تصریح کرد: برای این صورت مساله نیازمندیم تا راه‌های برون رفت متعدد و متکثری تعریف کنیم که مقدم بر همه زدودن حس استغنائی است که مدیران دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی نسبت به نهاد علم دارند و تمرکز بر نیاز داشتن به ارتباط نهادی با علم پژوهش است.

وزیر اقتصاد نمونه این رویکرد را در وزارت متبوع خود، ارتباط با نهادهای علمی و دانشگاهی و فارغ التحصیلان دوره ارشد و دکتری، فراتر از قالب‌هایی مانند پروژه‌های تحقیقاتی مرسوم عنوان کرد و گفت: اولین مدرسه تابستانه وزارت امور اقتصادی و دارایی یکی از راه‌های کوتاه مدتی است که اتخاذ شده و در این اقدام قائل به این هستیم که خروجی دانشگاه‌ها باید به جایی برسد که ورودی و نیازهای سیاست گذاری کشور است.

وی با اشاره به گسل و حائلی که بین خروجی دانشگاه‌ها و ورودی سیاستگذاری‌های کشور وجود دارد، اضافه کرد: برای نمونه مسائل اداره اقتصاد کشور از جمله موضوعات سیاست گذاری بانکی، مالیاتی، گمرکی، بیمه‌ای و بودجه‌ای کشور کمتر در معرض توجه دانش آموختگان بوده و کمتر آمادگی مواجهه با آن را داشته اند و چه بسا به ابزار مواجهه با این مسائل هم مسلح هستند، اما نمی‌توانند آن را در قالب سندی که روی میز دستگاه اجرایی و حکمرانی قرار گیرد، ترجمه کنند؛ این سند ممکن است مساله شناسی ویژه باشد که علاج می‌طلبد و یا علاج و دارویی باشد برای مساله‌ای که پیش از این شناسایی شده است یا حاوی ارزیابی نسبت به سیاستی باشد که پیش از این اتخاذ شده و حالا نیازمند بازبینی است.

وزیر اقتصاد هدف مدرسه تابستانه وزارت اقتصاد را مواجهه نزدیکتر پژوهشگران دانشگاهی با مسائل اجرایی و حکمرانی برشمرد تا پژوهشگران پس از سپری کردن این دوره برای کارهای پژوهشی خود با آگاهی از نیازها و دغدغه‌های سیاستگذاران و همچنین شناخت از قیود و محدودیت‌ها اقدام کنند.

خاندوزی شناخت قیود و محدودیت‌ها را در سیاست گذاری و ارتباط نهادی میان این عرصه با علم و پژوهش مهم برشمرد و توضیح داد: بعضا ممکن است نقدی که به سیاستگذاران می‌شود به دلیل عدم آگاهی از این محدودیت‌ها باشد و چه بسا طراح و صاحب ایده با شناخت این محدودیت‌ها و قیدها تصمیمات متفاوتی در کوتاه مدت و میان مدت بگیرد که لزوما بهترین تصمیم نیست، اما در ظرف مقدورات و ممکنات گریزی از آن به عنوان اتفاق اول نباشد.

وی لازمه شناخت این محدودیت‌ها و مقدورات را مواجهه نزدیک میان نهاد دانشگاه و سیاستگذار دانست و مدرسه تابستانه وزارت اقتصاد را نمونه‌ای از فضای گفت و گوی مستمر میان این دو نهاد برشمرد.

خاندوزی ابراز امیدواری کرد که با این گفت و گوی مستمر و تسری آن به حوزه‌های دیگر، ارتباط نهادی برقرار شود و گسل یاد شده از میان برود تا نهاد پژوهشی با اطلاع از مقدورات و محدودیت‌ها بهترین راهکارها را برای مسائل کشور در حوزه‌های مختلف پیشنهاد دهند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان گفت: لازم است این ارتباط مستمر وجود داشته باشد تا نه فقط در مسائل کوتاه مدت و در دوره‌هایی که کشور دچار مساله و مشکل است بلکه در بلند مدت، دانشگاه نقش مرجعیت خود را در کیفیت سیاست گذاری کشور ایفا کند.

کد خبر 53897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =