بهره گیری از فناوری های روز شاخص‌های اقتصاد کشاورزی را بهبود می بخشد

یک کارشناس اقتصادی گفت: از آنجا که بهره گیری از فناوری های نوین و دانش روز در بخش کشاورزی نه تنها امکان افزایش کمی و کیفی محصولات را بدنبال دارد بلکه بهره‌وری در این بخش را تا بالاترین سطح ممکن افزایش می‌دهد، دولت سیزدهم باید بستر لازم را برای به روز کردن روش ها و شیوه های نوین تولید در این بخش فراهم کند.

سلیمان شریفی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با تاکید بر ضرورت افزایش صادرات محصولات کشاورزی، افزود: گرچه ایران کشوری گرم و خشک محسوب می‌شود اما به دلیل زاویه تابش خورشید و نزدیکی به دریا و همچنین تنوع اقلیمی، ‌پتانسیل بالایی در بخش کشاورزی دارد به طوری که نه تنها می‌تواند نیاز بازار داخل بلکه محصولات مورد نیاز بازارهای دیگر بخصوص کشورهای همسایه را تولید و تامین کند.

وی با بیان آنکه کشاورزی یکی از ریشه‌دارترین مشاغل ایران است که به دلیل سنتی بودن هنوز نتوانسته به فناوری روز مجهز شود، ادامه داد: در پی افزایش جمعیت جهان، نیاز به غذای بیشتر، با کیفیت‌تر و صدالبته متنوع‌تر، به یک ضرورت تبدیل شده و به همین دلیل بسیاری از کشورها برای رهایی از وابستگی غذایی به بازارهای خارجی، تلاش دارند با استفاده از فناوری های روز، بالاترین بهره‌وری را از ظرفیت‌های موجود داشته باشند و برای تحقق این هدف حتی در برخی موارد توجیه اقتصادی را نیز نادیده می‌گیرند.

وی تصریح کرد: فناوری های جدید می‌توانند صنعت کشاورزی را نیز مانند هر صنعت دیگری متحول کنند. در عصر حاضر فناوری‌هایی که توسط شرکت‌های بزرگ، دولت‌ها و دانشگاه‌ها توسعه یافته است، بسیار مورد توجه واقع شده‌اند و سرمایه‌گذاران خطرپذیر و شرکت‌های نوپا سرمایه‌های عظیمی را برای کسب این فناوری‌ها اختصاص داده‌اند.

شریفی با بیان اینکه استفاده از فناوری اطلاعات در کشاورزی فرصت مناسبی برای توسعه اقتصاد بخش کشاورزی به شمار می رود، گفت: طبق تحقیقات انجام شده، هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل داده‌ها، اینترنت اشیاء و سایر فن‌آوری‌های در حال ظهور می‌توانند باعث افزایش بازدهی بخش کشاورزی، بهبود کارایی مصرف آب و سایر ورودی‌ها، ایجاد پایداری و انعطاف پذیری در کشت محصولات و دامداری شوند.

وی در پایان تاکید کرد: صادرات محصولات کشاورزی به دلیل ارزش‌افزوده بالای این محصولات، نقش بسزایی در افزایش ارزآوری کشور دارد. از سوی دیگر، این موضوع سبب اشتغالزایی و صدالبته توسعه روستایی می‌شود که همین موضوع خود گام بلندی در پراکندگی متوازن جمعیت و رشد منطقه‌ای است. با این حال باید دانست که صادرات در این حوزه نیازمند برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت و همچنین ارتقاء کیفی و کمی سیستم حمل و نقل و ترانزیت است.

کد خبر 54040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =