قوانین و مقررات دست و پاگیر گمرکی باعث تشدید نارسایی ها در صادرات شده است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز وجود قوانین مناسب در حوزه گمرک را در افزایش حجم صادرات کشور بسیار بالا ذکر کرد و گفت: مقررات دست و پاگیر اداری در بخش گمرک تا حدی زیاد است که می‌توان ادعا کرد گمرکات کشور در حال حاضر نه تنها توان ایجاد فضای پویا برای صادرات ندارند بلکه به خاطر این ناتوانی قیمت تمام شده محصولات صادراتی نیز افزایش یافته است.

صادق سواعدی  روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به نقش صادرات در توسعه پایدار اقتصادی و پویایی بخش تولید، بر لزوم تسهیل مسیر صادرات کالا و محصولات ایرانی تاکید کرد و افزود: تمام سیاست‌های صادراتی کشور باید در راستای هموار کردن مسیر فعالیت تاجر و بازرگانی ایرانی در منطقه طراحی و اجرا شوند.

وی با اشاره به اهمیت ساماندهی بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های صادراتی، اظهار داشت: یکی از بزرگترین موانع فعالیت صادرکنندگان، تعدد نهادها و دستگاه‌های درگیر با حوزه صادرات است که همین موضوع سبب تنوع بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های بعضاً متناقض شده است. در واقع، این فراوانی قوانین دست و پاگیر اداری پیچیده و بخشنامه‌های گسترده، بخش زیادی از توان صادراتی کشور را مستهلک کرده و می‌کند.

این کارشناس حوزه صادرات گفت: سیستم گمرک، امروزه به بهانه‌های مختلف روند صادرات را کند می‌کند و این موضوع خاصه در مورد محصولات فاسدشدنی ضررر بسیاری به صادرکننده وارد می‌‎کند چرا که از سویی هزینه‌های او در بخش‌های حمل و نقل و نگهداری را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر با ایجاد تاخیر در رسیدن محصول به بازار هدف، منافع تاجر را با خطر مواجه می‌کند.

وی، قطع سیستم یکپارچه و برخط سامانه جامع گمرکی، عدم توجه کارشناسان مجازی به اظهارات ارزیاب و صاحب کالا، سختگیری‌های بی‌مورد در مورد ارزش کالا و تعرفه، عدم توجه به فسادپذیری کالای خاص(دارویی، غذایی و برخی کالاهای صنعتی) و تست و آزمایش مکرر کالاها، هزینه بالای نگهداری و انبارداری را از جمله مشکلات گمرک در حوزه صدور انواع کالا عنوان کرد.

عضو اتاق بازرگانی اهواز در پایان یادآور شد: امروز کنترل‌های غیرمزاحم و غیرملموس در دستور گمرکات جهان قرار گرفته و در ایران برای توسعه کشور راهی جز حمایت از تولید وجود ندارد و در این ارتباط پشتیبانی از تجارت به عنوان یک اصل مورد توجه است و سازمان گمرک نیز به عنوان یک نهاد تسهیلگر در حوزه صادرات، باید خود را با اقتضائات بازار کنونی همگن و همراه کند و بر مبنای آن، خدمات‌دهی خود را ارتقاء دهد.

کد خبر 54151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =