بغداد: هزینه واردات گاز از ایران ماهانه پرداخت می‌شود

وزیر برق عراق از تسویه کامل بدهی‌های کشورش به ایران بابت خرید گاز خبر داد و گفت که اکنون هزینه واردات گاز از ایران ماهانه پرداخت می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز، «عادل کریم» وزیر برق عراق در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که بدهی‌های عراق به ایران بابت خرید گاز تصفیه شده است و اکنون هزینه واردات گاز از ایران ماهانه پرداخت می‌شود.

وزیر برق عراق افزود: اخیرا یک میلیارد و ۶۴۹ میلیون دلار به تهران بابت بدهی‌های گاز پرداخت شده و بغداد هیچ گونه بدهی‌ در زمینه گاز به ایران ندارد و اکنون هم به صورت ماهانه مبالغ واردات گاز را به ایران پرداخت می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد که پس از توافقات انجام شده با وزیر نیروی ایران، تأمین گاز از جانب ایران بهتر از سال گذشته باشد و افزود که حجم صادرات گاز ایران به عراق در حال حاضر ۲۴۰ میلیون فوت مکعب در روز است و عراق به ۲۵۰ میلیون فوت مکعب در روز نیاز دارد.

به نوشته پایگاه میدل ایست نیوز، وزیر برق عراق همچنین تصریح کرد: برای تأمین همه نیاز برق کشور لازم است که تولید برق به ۳۵ هزار مگاوات برسد و برای تحقق این هدف، باید بودجه کافی اختصاص پیدا کند.

عادل کریم وزیر برق عراق اردیبهشت ماه گذشته در راس هیاتی وزارتخانه‌ای وارد ایران شد و با مسئولانی ایرانی درباره موضوع تزریق گاز به نیروگاه های عراق و «پرداخت بدهی‌ها» به بخش برق و نفت ایران بحث و گفت‌وگو کرد.

وزیر برق عراق پیشتر در ۳۰ فروردین امسال در گفت و گویی که خبرگزاری «ناس» این کشور منتشر کرد، گفته بود: تمام پولی که قرار است به طرف ایرانی بابت واردات گاز پرداخت شود، در بانک «TBI» (بانک تجارت عراق) نگهداری و ذخیره شده است. 

عادل کریم در آن زمان افزوده بود: این کشور در سال ۲۰۲۰ هیچ پولی به طرف ایرانی که حدود یک میلیارد و ۷۵۰ هزار دلار است، پرداخت نکرده است و تمام پولی که قرار است به طرف ایرانی پرداخت شود، در بانک «TBI» ذخیره شده است. 

عراق از یک مشکل بزرگ در تامین برق رنج می‌برد و برق در بسیاری از شهرهای عراق به ویژه در تابستان که دمای هوا به ۵۰ درجه می‌رسد، بصورت شبه دائمی قطع می‌شود.  

پیشتر در اوایل اسفند ماه گذشته، وزیران نفت ایران و عراق درباره افزایش صادرات گاز ایران به عراق و «پرداخت بدهی گاز عراق به ایران» مذاکره کردند.

«جواد اوجی» وزیر نفت ایران در این دیدار که در حاشیه نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در دوحه برگزار شد، درباره گسترش همکاری تهران و بغداد در بخش انرژی با «احسان عبدالجبار» همتای عراقی مذاکره کرد.  

همچنین سخنگوی وزارت برق عراق در اواسط اسفند ماه گذشته از سفر سه وزیر در راس سه هیات عراقی به تهران با هدف ازسرگیری تزریق گاز و تامین شبکه انرژی عراق خبر داده بود.  

«احمد موسی» در گفت و گوی تلویزیونی با اعلام این خبر تصریح کرده بود: وضعیت مفروض این است که ایران روزانه بیش از ۴۵ میلیون مترمکعب گاز به عراق برساند و ما آمادگی افزودن ۸ هزار مگاوات برق به شبکه ملی را داریم به شرط اینکه، سوخت لازم (گاز برای نیروگاه‌های تولید برق) برسد.  

عراق، سالانه به ۳۵ هزار مگاوات برق نیاز دارد. این در حالی است که هر سال یک هزار و ۵۰۰ مگاوات نیز به این احتیاج افزوده می‌شود. عراق، امسال ۴ هزار مگاوات به ظرفیت تولید خود خواهد افزود. همچنین قراردادهایی برای تولید ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات از طریق انرژی خورشیدی امضا کرده است.

کد خبر 54356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =