موفقیت سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی نیازمند مشارکت همه گروها به‌ویژه اصناف است

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه موفقیت در حوزه مالیات ستانی نیازمند عبور از روش‌های سنتی است گفت: سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی یکی از راهکارهای شفاف‌ سازی مالیاتی و نیازمند مشارکت همه گروه‌ها، به‌ویژه اصناف است.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز، «آرمان خالقی»، در مورد این سوال که به نظر شما در زمینه مربوط به نظام فعلی مالیاتی با چه مشکلاتی روبه‌رو هستیم؟، اظهار داشت: سامانه مودیان به منظور افزایش سطح پوشش و گسترش بیشتر مالیاتی در کشور ایجاد شده و نکته مهم این سامانه کارآمد بودن است تا بتواند مشکل بانک اطلاعاتی نظام جامع مالیاتی را رفع کند.

وی افزود: سامانه مودیان بر این اساس طراحی شده که مالیات بر ارزش افزوده را پوشش دهد تا وقتی یک مودی اقدام به صدور فاکتور می‌کند از یک سمت بتواند فاکتور را در این سامانه ثبت کرده و خریدار هم به‌عنوان یک مودی دیگر با دسترسی به این سامانه خرید آن کالا یا خدمت را تایید کند. زمانی که فاکتور از سوی خریدار و فروشنده مورد تایید قرار گرفت سامانه نیز فاکتور نهایی را تایید خواهد کرد. درمجموع سامانه مودیان می‌تواند در شفاف‌سازی تراکنش‌های مالیاتی نظیر ارزش افزوده مبتنی بر فاکتور عملکرد خوبی داشته باشد به شرطی که تمام مودیان و فعالان اقتصادی تحت پوشش این سامانه قرار بگیرند، متعهد باشند و تعهداتشان را انجام دهند.

خالقی در پاسخ به این سوال که آیا راه‌اندازی این سامانه منجر به عادلانه‌تر شدن اخذ مالیات، سازوکار اخذ مالیات علی‌الراس و جلوگیری از برخورد سلیقه‌ای در وصول درآمدهای مالیاتی خواهد شد؟ گفت: این سامانه ممیز را حذف نمی‌کند بلکه به تسهیل کار آنها کمک خواهد کرد، کار ممیزی صحت سنجی و تصدیق مستندات تخصیص مستحق مالیات تعلق یافته به هر مودی است. در نظام جدید تنها کار ممیزی‌ها کنترل فاکتورهای صادرشده خواهد بود چراکه در حالت فعلی بدون وجود سامانه وقتی فاکتوری توسط یک مودی مالیاتی در وجه شخصی صادر می‌شود این فاکتورها در سامانه مورد کنترل ممیزی قرار می‌گیرد تا صحت آنها تایید شود.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در بررسی صحت فاکتور باید مدارک طرف مقابل هم موردتوجه قرار بگیرد چراکه به‌عنوان ورودی در زنجیره ارزش به شمار می‌رود؛ در زنجیره ارزش به‌ویژه مالیات بر ارزش افزوده هر فاکتوری که صادر می‌شود خروجی مودی و ورودی برای هزینه‌های یک مودی دیگر است.

وی اظهار داشت: این تفکیک در سامانه راحت‌تر صورت می‌پذیرد و صحت سنجی دقیق‌تر و سریع‌تر اتفاق می‌افتاد و کمک می‌کند ولی همچنان بحث ممیزی ادامه‌دار خواهد بود برای اینکه ممیز به‌عنوان پاسداران مالی محسوب می‌شوند که صحت سنجی مدارک و تشخیص مالیات راه بر عهده دارند.

خالقی گفت: یکی از دلایل مهم حفظ ممیزها این است که سامانه قدرت تشخیص فاکتورها را ندارد تا اینکه بعدها از نظر هوشمندسازی بتوان درستی این فاکتورها را تایید کرد چراکه بعضی از این فاکتورها جزو فاکتورهای تحقیق و توسعه هستند یا بابت ارائه خدمات خاص مانند تبلیغات، امور خیریه، کمک به مساجد و امثال آنها است که مشمول معافیت‌های مالیاتی هستند یا به عنوان هزینه‌های قابل‌قبول مالیاتی باید شناخته شوند. به‌ویژه در بخش هزینه‌های مالی قابل قبول مالیاتی و هزینه‌های معاف از مالیات وجود ممیزی ضروری است.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت در مورد این سوال که یکی از مشکلات موجود بر سر راه تحقق رشد اقتصادی غیر تورمی ایران، مشکلات بسیار موجود در مسیر مالیات ستانی ممیز محور است؛ آیا با راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی با تجمیع اطلاعات و اخذ مالیات هوشمند، امکان افزایش درآمدهای پایدار مالیاتی و کاهش کسری بودجه و درنهایت تورم وجود دارد، تصریح کرد: می‌توان با مدیریت بخش مالیاتی کسری بودجه را کاهش داد، اما با این شرط که کف مالیاتی را بتوان افزایش داد چراکه حلقه‌های زنجیره ارزش در کشور به بخش اصناف برمی‌گردد و اصناف هم اصولاً تا الآن در مقابل موضوعات مالیاتی و قرار گرفتن در زنجیره مالیاتی مقاومت نشان داده و بیشتر تمایل به مالیات توافقی دارند.

وی با بیان اینکه باید زیرساخت لازم برای این موضوع فراهم شود، افزود: یکی از ابزارهای سامانه مودیان ماشین‌های صندوق و دسترسی آنها به این سامانه است چراکه در این سامانه نیاز به اینترنت و کامپیوتر است تا فاکتورها و هزینه‌ها را در آن ثبت کنند. به همین دلیل همه اصناف باید مجهز به تجهیزات اولیه اتصال به سامانه مودیان شوند.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: سامانه مودیان یکی از راهکارهای شفاف‌سازی مالیاتی و نیازمند مشارکت همه گروه‌ها به‌ویژه اصناف است. برای موفقیت در حوزه مالیات ستانی باید از روش‌های سنتی اخذ مالیاتی عبور کنیم و به اخذ مالیات هوشمند از طریق سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی برویم.

خالقی گفت: اکنون این اتفاق ممکن نیست، زیرا اصناف نه آموزش کافی دیده‌اند و نه تجهیزات لازم در اختیار آنها قرار گرفته تا بتوانند به این سامانه ملحق شوند. این هم جزوی از اقدامات موردنیاز است تا این سامانه بتواند موفق عمل کند.

وی در پایان افزود: تا وقتی که روش پرداخت مالیات توافقی وجود دارد و اصلاح نشود، مالیاتی که دریافت می‌شود، تغییر نخواهد کرد؛ چراکه شفافیت اقتصادی در مالیات ستانی اتفاق نمی‌افتد. در این شرایط فرار مالیاتی و کسری مالیات هم وجود خواهد داشت.

کد خبر 54542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =