کنترل تورم شرط افزایش مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی است

کارشناس حوزه صادرات با اشاره به روند روبه کاهش رشد نقدینگی، این مهم را دستاورد مناسبی برای دولت توصیف کرد و با تاکید بر لزوم استمرار آن، گفت: این آمار تنها زمانی می‌تواند به صورت واقعی اثرگذاری خود را نشان دهد که سبب بهبود شاخص‌های معیشتی شود.

مسعود هاشمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با مثبت ارزیابی کردن اقدام دولت در حذف ارز ترجیحی، افزود: با هر نگاه و رویکردی، اعطای ارز دو نرخی یکی از اشتباهات بزرگ دولت قبل بود که گرچه در کوتاه‌مدت و به صورت دستوری توانست قیمت برخی از اقلام اساسی را پایین نگه دارد اما در درازمدت تبعات زیادی برای اقتصاد ایران داشت.

وی با بیان اینکه اصلاح اقتصادی با ارز چند نرخی در تضاد است، اظهار داشت: دولت سیزدهم برای نیل به اهداف از پیش تعیین‌شده خود در بخش اقتصاد باید از اعطای هرگونه ارز ارزان‌قیمت خودداری کند. در واقع دولت باید ضمن حذف ارز ترجیحی، ارز نیمایی را نیز حذف کند.

این کارشناس با اشاره به کاهش رشد نقدینگی، این مهم را دستاورد مناسبی برای دولت توصیف و با تاکید بر لزوم استمرار آن، تصریح کرد: آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که دولت در بحث نقدینگی موفق عمل کرده و این شایسته تقدیر است اما باید متذکر دو نکته شد اول اینکه این آمار به مدت زمان کوتاهی تعلق دارد و در یک بازه محدود زمانی حاصل شده و دوم اینکه این آمار تنها زمانی می‌تواند به صورت واقعی اثرگذاری خود را نشان دهد که در روزمرگی جامعه نیز اثرگذار باشد.

هاشمی با اشاره به کاهش ۶ درصدی رشد نقدینگی، کاهش ۱۲ درصدی رشد پایه پولی و کاهش ۷ درصدی تورم، یادآور شد: این آمار نشان می‌دهد که اقتصاد ایران قابلیت‌های بالقوه‌ای برای برون‌رفت از مشکلات موجود دارد که در صورت فعال کردن آنها و هدایتشان به سمت بهبود شاخص‌های معیتشی، می‌توان به آینده امیدوار ماند. در این بین کنترل تورم ضمن رونق اقتصادی البته یک ضرورت و یک اصل است چرا که با قدرت ریسک‌پذیری بخش خصوصی ارتباط مستقیم دارد.

وی در پایان تاکید کرد: یکی دیگر از مواردی که سبب خروج کشور از تورم می‌شود حذف موانع رشد بخش مولد توسط دولت است که باعث سودآوری این بخش و حرکت نقدینگی به سمت آن است. چرا که در حال حاضر بخش تولید و مولد اقتصاد ایران با موانع بسیار مواجه بوده و پرهزینه است و صاحبان نقدینگی، آن را در بخش‌های غیرمولد سرمایه‌گذاری می‌کنند که اقدامات اجرایی در جهت حذف موانع کمک بسیاری به کاهش تورم می‌کند.

کد خبر 54550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =