فشار بر واردات کالا بیش از صادرات است

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: محدودیت‌های تحریمی باعث شده تا فشار بر فروش کالا بیش از خرید کالا از ایران باشد.

مجیدرضا حریری روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز درباره چرایی کاهش واردات کالا از چین طی یک سال گذشته با بیان این مطلب، اظهار داشت: با وجودی که چین جایگاه خود را به عنوان اولین مبدا وارداتی به ایران از دست داده ولی همچنان اولین مقصد صادراتی ایران محسوب می‌شود.

وی افزود: دلیل اصلی این موضوع نیز آن است که بسیاری از شرکت‌ها مبادی غیر ایرانی به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس و مقاصد غیرایرانی را برای واردات به شرکت‌های چینی معرفی می‌کنند.

حریری تصریح کرد: باید توجه داشت که به دلیل محدودیت در تجارت فرامرزی، بسیاری از کالاهایی که از کشور صادر شده یا وارد آن می‌شود، توسط شرکت‌های واسطه‌ای که عمدتا در امارات قرار دارند، انجام می‌شود.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین درباره اینکه به جز هزینه نقل و انتقال پول، چه میزان هزینه برای شرکت‌های واسط در زمینه صادرات و واردات می‌شود، گفت: این موضوع قابل ارزیابی نیست. تجارت فرامرزی ایران تحت فشارهای شدید تحریمی است اما فشار بر صادرات کمتر از واردات است.

این فعال اقتصادی در عین حال توضیح داد که بیشتر شرکت‌های واسط در خارج از کشور به ویژه در حوزه صادرات، متعلق به شرکت‌های ایرانی است که کالا را از ایران به مقصد آن کشور صادر کرده و سپس از آنجا به سمت مقصد نهایی روانه می‌کنند.

حریری گفت: چین از نظر آمار هنوز شریک اول ایران در حوزه صادرات است اما در حوزه واردات مشکلاتی از نظر کشتیرانی، مسائل بانکی و بیمه‌ای و مبادله وجود دارد و این موضوع باعث شده تا چین جایگاه نخست به عنوان مبادا وارداتی به ایران را از دست بدهد.

وی توضیح داد: هر کشوری که بخواهد کالا از ایران بخرد، می‌داند که مبدا کالای آن ایران است و در حقیقت ریسک آن را می‌پذیرد اما در مورد واردات باید توجه داشت که بسیاری از شرکت‌ها حاضر به پذیرش ریسک آن به دلیل محدودیت‌های تحریمی و تجارت با آمریکا نیستند.

کد خبر 57592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =