ضرورت رشد سهم ایران از بازار ۲۸۰ میلیارد دلاری روسیه

محمود بازاری معتقد است واردات ۲۸۰ میلیارد دلاری روسیه فرصت بزرگی را برای رشد سهم صادراتی ایران به این کشور فراهم می کند

مدیرکل دفتر صادرات کالای سازمان توسعه تجارت در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به مشکلاتی که در مسیر ایجاد ارتباط با روسیه بر سر راه تجار ایرانی وجود دارد به دو دسته مشکلات در خاک ایران و خاک روسیه اشاره کرد و گفت: برای گسترش ارتباط با روسیه یک سری مشکلات در داخل کشور وجود دارد که اغلب زیرساختی و هزینه ای است به عنوان مثال ظرفیت های پایین بنادر شمالی،  هزینه های بالای حمل و نقل دریایی، مشکل تأمین به موقع کالا برای خریداران روسی و ... اشاره کرد. محمود بازاری در ادامهافزود: یک سری مشکلات هم در روسیه وجود دارد. از مهمترین این مشکلات نوسانات روبل روسیه است که میزان واردات این کشور را تعیین می کند؛ افزایش قیمت روبل نرخ واردات به روسیه را بالا می برد و از طرفی تقاضا در روسیه را کاهش می دهد.

به گفته وی البته باید توجه کرد که بازار روسیه بازار بزرگی است و واردات آن رقمی معادل 280 میلیارد دلار است که از این رقم تنها 40 تا45 میلیارد دلار مواد غذایی و کشاورزی است که رقم قابل توجهی نیز هست. ایران به دلیل نزدیکی به این کشور می تواند بخش اعظم این واردات را پوشش دهد. وی با اشاره به این که در ماه های اخیر دستگاه های دولتی بخصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت شخص خود آقای نعمت زاده و آقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی توجه خاص خود را به این بازار معطوف کرده اند اضافه کرد: ما علاقه مندیم در این بازار و بخصوص در بخش کشاورزی سهم قابل توجهی را بدست آوریم، هر چند باید برای صادرات سایر کالاها نیز برنامه ریزی کرد.

به گفته وی سازمان توسعه تجارت برای بازار روسیه برنامه های خاصی دارد؛ ضمن آنکه فعالیت های بازاری ما برای روسیه طی چند ما گذشته تشدید شده است. از نیمه دوم سال گذشته حداقل دو تا سه هیأت تجاری توسط خود سازمان به روسیه اعزام شده اند استان های مختلف نیز هیأت هایی را به این کشور ارسال کرده اند. در اوایل اسفند ماه سال گذشته نیز خط هوایی تهران-آستاراخان برای حمل مسافر گشایش یافت برای این خط نیز سازمان یارانه ای در نظر گرفته تا تجار بتوانند با هزینه کمتر به این کشور رفت و آمد داشته باشند. ضمن آنکه آستاراخان مبدا دریایی ورود به روسیه است و لنگرگاه و اسکله در زیرساخت های خود دارد که سرمایه گذاران ایرانی می توانند برای مراکز دپو یا توزیع کالاها از آن جا استفاده کنند.

بازاری با تأکید بر این که علاوه بر این موارد سازمان برنامه هایی را برای شناسایی ظرفیت های داخل کشور در بخش کشاورزی و محصولات متنوع مورد تقاضا در بازار روسیه دارد گفت: در این راستا هماهنگی هایی هم با وزارت جهاد انجام شده تا ظرفیت تولید استان های مختلف برای تولید محصولات متنوعی که بازار روسیه به آنها نیاز دارد شناسایی شود. منتهی بازار روسیه از یک استاندارد خاص پیروی می کند. وی توضیح داد: مصرف کنندگان روسی به دلیل درآمد سرانه و سطح استاندارد مصرفی بالا از مصرف کالاها با شاخص های کیفی بالا استقبال می کنند. یکی از مباحث اصلی که طی چند ماه اخیر با ارسال هیئت های مختلف به این کشور دنبال می شده بحث تقویت و ارتقاء کیفی محصولات، بسته بندی و برندسازی در بازار روسیه است چرا که بدون رعایت این مسایل نمی توان سهم خوبی در این بازار داشت.

کد خبر 6055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =